Porsche Taycan

Afgelopen week presenteerde Porsche z’n eerste volledig elektrisch aangedreven sportwagen. Een superbelangrijke stap voor Porsche, de Taycan is namelijk de schakel tussen de traditie en de toekomst van het merk. Het lijkt wel of Porsche de overgang naar 100% elektrisch zolang mogelijk heeft vertraagd en dat is eigenlijk wel te begrijpen, want hét kenmerk van Porsche zijn de geweldige brandstofmotoren. Qua snelheid leggen die Porsche motoren het echter zo langzamerhand af tegen elektrisch aangedreven auto’s zoals die van Tesla en jonge sportwagenfabrikanten zoals het Kroatische Rimac.

De ziel van Porsche is  gevangen in de nieuwe Taycan

Volgens Porsche is het gelukt om de ziel van Porsche te vangen in de nieuwe Taycan. Een gedurfde uitspraak, want is die ziel niet de brandstofmotor in een Porsche en die mist dus in de Taycan. Feit is ook dat Porsche het moeilijk gaat krijgen in de concurrentie want het prijspeil van Porsche lijkt (te) hoog. Voor de goedkoopste Taycan, de Turbo, vraagt Porsche € 157.100. Vergelijk dat bijvoorbeeld met een Tesla Model S Performance die betere sprintprestaties levert en € 105.700 kost. Porsche zal het in de toekomst dus nog meer moeten hebben van kwaliteit, innovatie, imago en exclusiviteit. Tot 2022 investeert Porsche meer dan 6 miljard euro in de ontwikkeling van elektrisch aangedreven modellen.

De Taycan is voorlopig te bestellen als Taycan Turbo en de Taycan Turbo S. Eind volgend jaar volgt dan de Taycan Cross Turismo en op termijn ook de Taycan 4- en GTS-variant.

De Taycan Turbo S heeft in combinatie met Launch Control maximaal 761 pk vermogen, genoeg om in 2,8 seconden van 0-100 km/u te sprinten. De Taycan Turbo heeft maximaal 680 pk en sprint in 3,2 seconden van 0-100 km/u. Beide vierwielaangedreven sportwagens hebben een topsnelheid van 260 km/u. De actieradius voor de Taycan Turbo S bedraagt 412 kilometer en voor de Taycan Turbo 450 kilometer.

De buitenkant

De buitenkant van de 4-deurs Porsche Taycan lijkt een kruising van de Panamera en een 911. Helemaal Porsche dus en zondermeer een aantrekkelijke verschijning.

De binnenkant

Porsche heeft veel werk gemaakt van het interieur van de Taycan. De voorkant van het dashboard bestaat uit een brede band van beeldschermen in black panel-look. Knoppen en schakelaars zijn zoveel mogelijk vervangen door touch en voice control functies. Je hoeft maar het commando ‘Hey Porsche’ uit te spreken en de Taycan staat volledig tot je beschikking. Bijzonder is ook dat er in het interieur geen stukje leer te vinden is. De binnenkant is volledig opgetrokken uit innovatieve, gerecyclede materialen. Uitteraard heeft de Taycan luchtvering en het bekende Porsche Active Suspension Management, Porsche Dynamic Chassis Control en Porsche Torque Vectoring Plus. Allemaal toepassingen om het rijden aangenaam te maken.

De aandrijving

De Taycan heeft de primeur om als eerste elektrisch aangedreven productieauto een systeemvoltage van 800 Volt te hebben in plaats van 400 Volt. Zo is de Taycan met een snellader in slechts 5 minuten op te laden voor een extra 100 kilometer actieradius. 

De Taycan Turbo en Turbo S hebben een elektromotor op de voor- én achteras en dus vierwielaandrijving. Uniek voor elektrisch aangedreven auto’s is dat de Taycan over tweetraps-transmissie beschikt, terwijl alle andere EV’s een traploze overbrenging hebben. In de eerste versnelling kun je snel optrekken, de tweede versnelling heeft meer een overdrive functie. Door deze uitvinding kan de Taycan een snelle acceleratie combineren met efficiency en lager energieverbruik op hogere snelheden. 

In januari 2020 staat de Porsche Taycan bij de dealer, maar je kunt nu al bestellen. De Taycan Turbo heeft een vanaf prijs van 157.100 euro en de Taycan Turbo S kost vanaf 191.000 euro. 

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!