Maserati GranTurismo

Nieuwe Maserati GranTurismo

Maserati heeft z’n nieuwe GranTurismo gepresenteerd. Het is de opvolger van de vorige versie, die in 2019 voor het laatst op de prijslijst stond. Overigens bouwt Maserati al 75 jaar een GranTurismo, de eerste was de Maserati A6 1500. Een GT staat voor sportiviteit, lees snelheid, en comfort tijdens langere ritten. Beide eigenschappen komen ruim aan bod in de nieuwe Maserati GranTurismo. Nieuw is dat er ook een elektrisch aangedreven versie komt. Tegen 2025 zullen overigens alle Maserati-modellen een volledig elektrische versie hebben en tegen 2030 zijn er alleen elektrische modellen in het assortiment.

Maserati GranTurismo Folgore

De vorige GranTurismo bleef 12 jaar te koop als coupé en als cabriolet. Best wel lang dus voor een model. Of er een nieuwe cabriolet komt is nog niet bekend, maar lijkt wel logisch. De Maserati GranTurismo met een volledig elektrische aandrijving heet Folgore. De Maserati GranTurismo Folgore krijgt drie elektromotoren die samen goed zijn voor een systeemvermogen van 761 pk. Voldoende om in 2,7 seconden van stilstand naar 100 km/h te sprinten. De topsnelheid is dan 320 km/h.

De Maserati GranTurismo is er ook met benzinemotor. Het is dezelfde 3.0 Nettuno-V6 twinturbo motor als die in de Maserati sportwagen MC20. De motor levert nu 490 pk als Modena en 550 pk als Trofeo.

De buitenkant

De nieuwe Maserati GranTurismo ziet er precies uit zoals je al verwacht had, namelijk ongeveer zoals de vorige versie. Is dat jammer? Wat ons betreft niet. De GranTurismo heeft een tijdloos design met z’n lange voorkant en de vele rondingen. De nieuwe GranTurismo is met z’n 4,96 meter lengte iets langer dan de vorige versie. De elektrisch aangedreven Folgore heeft een iets ander design van de voorbumper vergeleken met de benzineversies. Uiteraard ontbreken bij de Folgore ook de uitlaateindstukken. 

De nieuwe GranTurismo is gemaakt van veel lichtgewicht aluminium en magnesium, gecombineerd met ultrasterk staal.

De binnenkant

Van de binnenkant van de nieuwe GranTurismo heeft Maserati nog geen beeldmateriaal ter beschikking gesteld. Wel is bekend gemaakt dat er een nieuwe versie van de Maserati Vehicle Domain Control Module (VDCM) is ingebouwd, met 360-gradencontrole voor veilige ritten onder alle omstandigheden.

Het geavanceerde dashboard is uitgerust met het innovatieve Maserati Intelligent Assistant (MIA) multimediasysteem en een touchscreen display voor de belangrijkste functies. Een head-up display is ook te verkrijgen. Standaard heeft de auto een audiosysteem met 14 luidsprekers, maximum vermogen 800 watt. Optioneel is een uitvoering met 19 luidsprekers en 3D-geluid met een vermogen van 1.195 W, voor een diepe en volle klank. Volgens Maserati is er sprake van een ‘allround sound experience’ dankzij het iconische motorgeluid van de V6 Nettuno-motor, ook in de elektrische Folgore kun je dit geluid instellen.

De aandrijving

De GranTurismo Folgore met 100% elektrische aandrijflijn, werkt met een spanning van 800 volt en is voorzien van technologie uit de Formule E. De drie krachtige 300 kW elektromotoren werken met een permanente magneet. Alle versies van de GranTurismo zijn vierwielaangedreven. Het accupakket met een capaciteit van 92,5 kWh is laag ingebouwd in de GranTurismo, waardoor de hoogte van de auto beperkt kon blijven tot 1.353 mm. Snelladen kan tot 270 kW.

De benzine-uitvoeringen Modena en Trofeo zijn bijna 500 kilo lichter dan de 2.260 kilo van de elektrische Folgore.  

Maserati heeft nog geen prijzen beschikbaar gemaakt van de nieuwe GranTurismo, reken maar op een vanaf prijs van zo’n €200.000.

Maserati GranTurismo-2
Maserati GranTurismo-3
Maserati GranTurismo-4
Maserati GranTurismo-5
Maserati GranTurismo-6
Maserati GranTurismo-7
Maserati GranTurismo-8
Maserati GranTurismo-9

Kijk voor meer informatie over de nieuwe Maserati GranTurismo op de website van Maserati.