Chevrolet Corvette C8 Stingray

Nieuwe Chevrolet Corvette C8 Stingray

De Chevrolet Corvette is al sinds 1953 een icoon van de Amerikaanse auto-industrie. Betaalbaar (in de US), sportief en met machtige motoren. De nieuwe Chevrolet Corvette C8 Stingray komt met een grote verrassing; in plaats van de motor onder de voorklep zit die nu in het midden van de auto. In het verleden heeft Chevrolet wel prototypes gemaakt met een middenmotor, maar tot daadwerkelijke productie kwam het nooit, tot nu dus.

Volgens Chevrolet waren de prestatielimieten bereikt met het oude concept en wordt door een betere gewichtsverdeling de auto nog sneller. Wat heet; de nieuwe Corvette sprint nu in minder dan 3 seconden van 0 naar 100 km/h. Nog nooit was een Corvette sneller dan de nieuwe basisuitvoering (Stingray). Ook zou het stuurgevoel nu veel directer zijn, omdat de bestuurder 40 cm dichter op de vooras zit. Hij ziet er qua design uit als een supercar en dat is ie ook want hij biedt supercarprestaties en dat voor zo’n 54.000 euro in de US. Vergelijk dat eens met een Ferrari, Lamborghini of Porsche! In Nederland is de BPM spelbreker maar dat is bekend, reken hier maar op een vanafprijs van 160.000 euro. Sterkere varianten van de nieuwe Corvette, zoals de Z06 en ZR1, volgen nog en mogelijk ook milde hybride, plug-in hybride en volledig elektrische exemplaren.

De buitenkant

Door de andere plaatsing van de motor ziet de nieuwe Corvette er compleet anders uit dan alle voorgaande modellen. De neus is korter en de achterkant een stuk langer, hierdoor oogt de auto ook als een supercar. Even wennen dus. De auto is 4,63 meter lang (14 cm langer dan het uitgaande model), 1,93 meter breed en 1,23 meter hoog. Standaard heeft de Corvette een handmatig verwijderbaar dakpaneel dat je achter de motor kunt opbergen. Een aan te bevelen optie is de lift-kit in de neus van de auto waarmee de auto 4 centimeter hoger op de weg komt te liggen om drempels te passeren. Het systeem is gekoppeld aan gps en een geheugen om tot 1.000 locaties te onthouden. Nader je een opgeslagen locatie, dan lift het systeem de auto automatisch op. 

De binnenkant

Als je naar de foto’s van het interieur kijkt dan valt meteen op dat het in de Corvette eigenIijk alleen maar om de bestuurder gaat. De cockpit is volledig op de bestuurder gericht. Ook het infotainmentscherm. Op de middentunnel zit een verhoging met een enorme hoeveelheid bedieningsknoppen. Ergonomisch gezien niet zo handig lijkt ons. Qua comfort is het interieur verder prima in orde. Dat was in het verleden wel anders in de Corvette. Achter het aan de onder- en bovenkant afgeplatte tweespaaks stuurwiel zien we een 12-inch digitaal informatiedisplay. Door de forse middentunnel en de brede armsteunen in de portieren zit de bestuurder ingebouwd als een piloot in een gevechtsvliegtuig.

De motor

De motor is de bekende 6,2-liter 8 cilinder, zonder turbo’s, 497 pk sterk. Gekoppeld aan een achttraps automaat met dubbele koppeling waarmee vervolgens de achterwielen aangedreven worden. Met cilinderuitschakeling, dat dan weer wel. Een echte krachtpatser die motor; met ingeschakelde launchcontrol schiet je de 1.530 kg, sneller dan een Corvette ooit was, in minder dan 3 seconden naar de 100 km/h.

De rijmodi zijn: Weather, Tour, Sport, Track plus de nieuwe rijmodi MyMode en Zmode. In MyMode kun je diverse parameters zelf instellen en in Zmode kun je ook nog de versnellingsbak en motor naar eigen behoefte manipuleren.

Prijs nieuwe Chevrolet Corvette C8 Stingray

Volgens GM-president Mark Reuss gaat de nieuwe Chevrolet Corvette C8 Stingray in de US minder dan 60.000 dollar kosten. Vergelijk dat eens met een nieuwe Porsche 911 Carrera S, die kost daar 113.000 dollar, een Audi R8 170.000 dollar, en die zij allebei langzamer dan onze held, de nieuwe Chevrolet Corvette Stingray. Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend gemaakt, maar de Minister van Financiën verheugt zich al.

 

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!