Nieuw! Citroën C5 Aircross

Citroën komt bij ons met de C5 Aircross op de markt. In China reed al een jaar een auto met die naam rond en nu zijn wij aan de beurt. Die nieuwe Citroën C5 Aircross is een SUV met wat bijzondere details. Aan de buitenkant spannend met de combinatie van een imposant ogende voorkant en grote wielen met de wat speelse designelementen zoals gekleurde Airbumps® aan de zijkanten en het optisch zwevend dak. Wij vinden dit, even afhankelijk van welke kleuren je kiest, een mooi ogende SUV. Citroën maakt deel uit van het PSA concern en het is dan ook niet vreemd dat de C5 Aircross technisch gezien veel raakvlakken heeft met de Peugeot 3008 en Opel Grandland X. De C5 Aircross is in de lengte iets langer dan de deze SUV’s. 

Wat de Citroën C5 Aircross uniek maakt is dat standaard alle modellen zijn uitgerust met het veersysteem Progressive Hydraulic Cushions®. Dit door Citroën ontwikkelde innovatieve veersysteem zorgt er voor dat de wielophanging vrijer kan bewegen waardoor er een “vliegend tapijt-effect” ontstaat en het voelt alsof de auto over het wegdek zweeft. 

Begin 2019 staat de Citroën C5 Aircross bij de dealers. De prijzen lopen voor de 5 benzine en 3 dieseluitvoeringen uiteen van € 31.390 tot € 48.990. In 2020 volgt ook nog een plug-in hybride versie, die dan meteen ook de eerste Citroën met een stekker is. 

De buitenkant

Aparte vormgeving dus voor de Citroën C5 Aircross; de SUV oogt stoer, stevig en ruim zonder agressief over te komen. Qua kleur valt er veel te kiezen; er zijn 30 kleurcombinaties beschikbaar. Daarnaast kun je kiezen uit vijf uitrustingsniveaus. 

Van binnen

De Citroën C5 Aircross heeft een ruim en chic interieur. Het dashboard heeft een robuuste uitstraling en is horizontaal opgebouwd, met een zacht bekleed paneel dat zich over de gehele breedte uitstrekt. De bestuurder heeft een digitaal 12,3 inch TFT-scherm voor zich, om alle rij-informatie te kunnen monitoren. Er valt voor het interieur te kiezen uit vijf ambiances die ieder een eigen uitstraling hebben qua kleur, licht, warmte en verfijning. Citroën heeft veel aandacht besteed aan de stoelen, die zitten optimaal door het gebruikte schuimmateriaal met een hoge dichtheid. Ze zijn voorzien van in hoogte en hoek verstelbare hoofdsteunen en hebben een multipoint-massagefunctie. De drie even brede individuele achterstoelen zijn verschuifbaar en de rugleuningen zijn in vijf standen verstelbaar. Door verschuifmogelijkheid van de achterstoelen kan de bagageruimte vergroot worden tot 720 liter. 

De Citroën C5 Aircross heeft de nieuwste rijhulp- en connectiviteits systemen aan boord. Active Safety Brake, Active Lane Departure Warning, Verkeersbordherkenning zijn in elke C5 Aircross standaard aanwezig. Met het 8 inch touchscreen kun je o.a. Mirror Screen, DAB+ digitale radio en de Citroën Connect Box bedienen.

Motoren

Citroën levert de C5 Aircross met twee PureTech benzinemotoren en twee BlueHDi dieselmotoren. Bij de benzine-uitvoeringen gaat het om de 1.2 liter PureTech 130 en de 1.6 liter PureTech 180 EAT, waarbij de getallen het aantal pk’s weergeven. De 180 pk versie is nieuw en heeft altijd een acht-traps automatische transmissie, de 130 pk versie is altijd handgeschakeld en kennen we al van andere Citroën modellen. Gezien het gewicht van de auto (1.500 kg) zou onze voorkeur uitgaan naar de 1.6 liter versie.

De dieseluitvoeringen zijn een 1.5 liter BlueHDi 130 (met handbak of automaat) en een 2.0 liter  BlueHDi 180 met 8-traps automaat. Voor een met vier wielen aangedreven versie is het wachten op de een plug-in hybride versie.

 

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook,