MG Cyberster 2024

MG Cyberster 2024

Het gaat er dit jaar toch van komen: de langverwachte MG Cyberster komt er aan!  Het is een elektrische tweedeurscabrio en daar zijn er op dit moment nog niet veel van op de markt. Zelfs Porsche en Tesla hebben nog niet zo’n model in hun assortiment. Wel is er sinds kort de Maserati GranCabrio Folgore. De MG Cyberster 2024 heeft het design van een sportwagen, maar het is qua rijden meer een GT. Qua beleving te vergelijken met een BMW Z4 of een Jaguar F-Type, hoewel dit benzine-uitvoeringen zijn.

Hoe dan ook: hij ziet er heel goed uit met die slanke vorm en z’n vleugeldeuren. In Engeland is de auto al te bestellen met een verwachte levertijd in augustus. De MG Cyberster wordt leverbaar met een keuze uit twee aandrijflijnen met één of twee elektromotoren. In Engeland zijn de vanaf prijzen tussen £54,995 (MG Cyberster-Trophy) en £59.995 (MG Cyberster GT), dus zeg maar vanaf 64.000 euro. Daar is de MG Cyberster onlangs al door Top Gear uitgeroepen tot “Best EV Roadster of the year”. Nederlandse prijzen zijn overigens nog niet bekend gemaakt.  

Avonturiers Hugo en Ross Turner reden met de auto naar Shanghai

MG is tegenwoordig in Chinese handen en dus kwam bij beide heren het idee op om vanuit Engeland met de MG Cyberster naar Shanghai te rijden. Het liep iets anders, want onderweg werden bijna alle landen van Europa, ook Nederland (Amsterdam), aangedaan voordat afgeslagen werd naar de historische Zijderoute via het Midden-Oosten, India en het Verre Oosten. Uiteindelijk lukte het hun om in Shanghai te finishen.

De buitenkant

De MG Cyberster is met z’n 4,54 meter lengte en 1,91 meter breedte best een grote jongen en gevuld met het accupakket in totaal richting de 1.900 kg zwaar. Toch blijkt uit de eerste rijtests dat je van dat gewicht tijdens het rijden niet zoveel merkt. De auto is sportief gestyled met lange motorkap, lage neus en gebolde oppervlakken. Eyecatchers zijn de vleugeldeuren en de bijzondere verlichting aan de achterkant. De Cyberster wordt leverbaar in opvallende kleuren, zoals Inca Yellow, Dynamic Red, New English White, Camden Grey en Cosmic Silver. De elektrisch te bedienen softtop is in verschillende kleuren te bestellen.

De binnenkant

Ook het interieur is fraai te noemen. Voor je neus heb je drie displays, met mooie graphics, die als een cockpit om je heen gevouwd zijn. De stoelen zijn comfortabel en van goede kwaliteit. Dat laatste geldt eigen voor het hele interieur: de kwaliteit en afwerking van de materialen is top. Achter het stuur vind je twee peddels, ééntje voor het instellen van de remkracht voor recuperatie en ééntje voor het instellen van de verschillende rijmodi. Opbergruimte is niet veel voorhanden, je kunt achter beide stoelen wat kwijt en de rest moet dan in de kofferruimte passen.

De aandrijving

De MG Cyberster Trophy met één elektromotor wordt aangedreven via de achterwielen. Met z’n vermogen van 340 pk is de sprinttijd van stilstand naar 100 km/ 5,2 seconden. De 77 KWH accu opladen van leeg naar 80% vol gaat met een snellader in een halfuurtje. Z’n actieradius bedraagt gemiddeld 500 km.

De sterkere uitvoering is de MG Cyberster GT, de vier wielen worden aangedreven met twee elektromotoren, met gezamenlijk 510 pk sterk. De sprint naar 100 km/h gaat hiermee in 3,2 seconden. Met een volle 77 KWH accu is een gemiddelde actieradius van 443 km mogelijk.

MG Cyberster 2024-2
MG Cyberster 2024-3
MG Cyberster 2024-4
MG Cyberster 2024-5
MG Cyberster 2024-6
MG Cyberster 2024-7
MG Cyberster 2024-8
MG Cyberster 2024-9
MG Cyberster 2024-10
MG Cyberster 2024-11

Kijk voor meer informatie over the MG Cyberster 2024 op de website van MG.