Lightyear One

Lightyear One, eerste elektrische auto op zonne-energie

Afgelopen week onthulde de Nederlandse startup Lightyear met een flitsende presentatie in TheaterHangaar in Katwijk z’n revolutionaire elektrische auto op zonne-energie: Lightyear One. Dit gaat dus een flinke stap verder dan wat Tesla op dit moment biedt. Voor het eerst komt er een ruime vijf persoons auto in productie die zijn gratis energie uit de zon haalt. Zelfs in Nederland kan de auto op jaarbasis minimaal zo’n 10.000 kilometers op zonne-energie rijden. Voor de overige kilometers kan de auto via het stopcontact of aan de laadpaal opgeladen worden. Verdeeld over het dak en de ‘motorkap’ is zo’n vijf vierkante meter aan zonnecellen aangebracht. In combinatie met een volle accu bedraagt de range 725 kilometer. 

Lightyear

Lightyear vindt z’n oorsprong op de Technische Universiteit van Eindhoven. Ontstaan vanuit een studieopdracht; bouw een auto die puur op zonne-energie rijdt. Het team dat de opdracht uitvoerde was bijzonder succesvol, tussen 2013 en 2017 werd meermaals onder de naam Solar Team Eindhoven met hun ontwerp de Bridgestone World Solar Challenge® Cruiser Class in Australië gewonnen. Inmiddels zijn de initiatiefnemers afgestudeerd en is Lightyear opgericht. Er is geld bijeengebracht  om een eerste model, de One, te ontwerpen en te bouwen. Lightyear pakt de zaken serieus aan, o.a. Lowie Vermeersch (ontwerper Ferrari 458 Italia en Ferrari FF) is betrokken evenals diverse ex-werknemers van Tesla. Op dit moment werken er ruim 150 mensen bij het bedrijf in Helmond en dit aantal groeit snel want er staan nog volop vacatures open. Wil je mee pionieren in een hightech omgeving, dan is dit, gewoon in Nederland, je kans. De “productie-hel” (volgens Egon Musk van Tesla) gaat binnen een jaar starten. In 2021 moet de fabriek gereed zijn om van de One 1.500 exemplaren per jaar te bouwen. Lukt het Lightyear om van de One ook financieel een succes te maken, dan is “the sky the limit” en komt er voldoende geld beschikbaar om de productie uit te breiden en voor de ontwikkeling van volgende modellen.

Kansen

Volgens Lightyear is er nog veel te verbeteren aan elektrische auto’s zoals we die nu kennen. Het kan veel efficiënter, in de eerste plaats dus door gebruik te maken van zonne-energie, waardoor een veel minder zwaar accupakket kan worden gebruikt. Door de elektro motoren in de vier wielen te bouwen is er veel minder energieverlies omdat er minder bewegende delen zijn. Verder zijn de carrosseriedelen van carbon en het chassis van aluminium en het uiterst gestroomlijnde design van de buitenkant levert een cW-waarde op van minder dan 0,20. De voordelen zorgen, afgezien nog van het milieueffect, voor een twee tot vier maal lagere kostprijs per kilometer ten opzichte van bestaande elektrische auto’s.

Lightyear One

De nu gepresenteerde One is volledig gebouwd van lichtgewicht materialen. Door de gladde druppelvorm van de carrosserie, loopt de daklijn ver door naar achteren. De maten zijn 5.06 meter lang, 1.90 meter breed en 1.43 meter hoog. Ruim voldoende voor 5 personen. Om ongunstige luchtstromingen te voorkomen zijn de achterste wielkasten deels afgedekt. Het levert wel een beeld op waar we even aan moeten wennen. Een kunststukje van Lightyear is dat het hun gelukt is om de zonnecellen mee te buigen met de vorm van de carrosserie. De cellen leveren alleen door daglicht voldoende vermogen op om er een afstand van, gemiddeld door het jaar heen, zo’n 15 tot 20 kilometer mee te kunnen rijden. We zien geen buitenspiegels, maar compacter camera’s. Het accupakket van de One is ongeveer een derde kleiner dan die van een vergelijkbare Tesla. Een capaciteit van 50 to 60 kWh is voldoende. Lightyear geeft nog niet veel informatie over de snelheidsprestaties; een sprint van 0 naar 100 km/h in 10 seconden zou mogelijk zijn. 

Prijs

Ja, de prijs is wel even een dingetje. Lightyear vraagt early adopters van de Lightyear One een bedrag van € 149.000 inclusief btw, of een leasebedrag van €1.879 per maand. Grote bedragen, maar gebruik je de auto als deelauto met bijvoorbeeld meerdere buren, dan kan het maar zo betaalbaar worden. Van de One zijn al 100 exemplaren in bestelling. Er zit in de prijs nog een groot aandeel aan ontwikkelingskosten, op termijn zullen de auto’s van Lightyear goedkoper gaan worden is de verwachting. 

Lightyear One Lightyear One Lightyear One Lightyear One Lightyear One

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!