Lifestyle NWS Business Lady: Karlijn Visser

Voor de rubriek Lifestyle NWS Business Lady interviewen wij een aantal inspirerende jonge, talentvolle en sophisticated Nederlandse business ladies over hun succesvolle eigen bedrijf. Van start tot toekomstvisie, we vragen hen het hemd van het lijf. Twee weken geleden was het de beurt aan Tamara Straatman. Deze week spraken wij Karlijn Visser!

Ze hing avond na avond in de kroonluchters en werd in 2008 door Jackie Magazine bekroond tot partygirl nr1. Al dat gefeest leidde uiteindelijk tot een uiterst lucratieve business. Het succesverhaal van Goodiebag Girl, freelance journalist en presentatrice Karlijn Visser (28).

Nachtvlinder

‘Ik groeide op in Driebergen, een klein dorp waar ik zo snel mogelijk weg wilde. Na de middelbare school ben ik meteen naar hip and happening Amsterdam gevlucht. Ik studeerde Media & Cultuur maar dat had ook een andere studie kunnen zijn. Ik wilde bovenal genieten van alles wat Amsterdam te bieden had. Op mijn 18de wist ik naast mijn studie een baantje te scoren bij Good2b.com, het eerste Nederlandse online lifestylemagazine. Ik mocht nu professioneel allerlei party’s en perslanceringen af om er na afloop een stukje over te tikken. Ik kreeg er geen cent voor maar een diepte-investering was het alsnog. Wat een leerzame ervaring was dat! Om goed te leren schrijven moet je vooral zoveel mogelijk kilometers maken. En door overal maar in de kroonluchters te hangen, heb ik meteen een geweldig netwerk opgebouwd.’

Goodiebags

Dat netwerk leverde haar al snel wat betaalde klussen op. Ze ging aan de slag op de redactie van ‘Bij ons in de PC ‘ en werkte als freelance journalist voor bladen als Grazia en Cosmopolitan. ‘Ik ging voor mijn werk nog steeds al die feestjes en perslanceringen af en kreeg een hoop goodiebags mee naar huis. In die tijd leerde ik ook Evelyn van Hasselt kennen en we bleken een gedeelde aversie te hebben voor al die suffe goodiebags. Na maanden miepen stonden we uiteindelijk voor een keuze: of we blijven nog járen zeuren over die mager gevulde tasjes, of we starten ons eigen bedrijf en gaan het beter doen. Het is dat laatste geworden. In 2009 was Goodiebag Girl een feit.’

SuperTrash

‘We hebben toen al onze spaarcenten in een mooie website en stijlvolle visitekaartjes gestopt. Niemand hoefde immers te weten dat ons “kantoor” een studentenkamer drie hoog achter betrof. Om onze naamsbekendheid te vergroten deden we in het begin veel gratis klussen. SuperTrash was onze eerste klant. Het zou dé show van de Amsterdam Fashion Week worden. En dat werd het. Onze goodiebags zaten overvol en vele BN’ers vulden de frontrow. Zowel de show als onze goodiebags waren the talk of the town. Goodiebag Girl was in één klap een gevestigde naam.’

Everyone gets a gift!

“You get a gift! You get a gift! Everyone gets a gift!” In de VS waren goodiebags al jaren de stars of the show. Denk bijvoorbeeld aan de Oprah afleveringen waarin het gehele publiek naar huis ging met dure cadeaus. Karlijn: ‘Of je nu straatarm of miljonair bent, iedereen wordt op een gezonde manier hebberig van een mooie goodiebag. Inmiddels is een event ook in Nederland pas echt geslaagd na ontvangst van een goedgevuld tasje. Met een pen, een monstertje of een paar kortingsbonnen kom je niet meer weg. Er zit voor honderden euro’s aan goodies als parfum, make-up en luxe gadgets in. Maar vergis je niet, het is niet alleen een tas vol met freebees, het is een fantastisch marketinginstrument. Zo’n goodiebag brengt merken op een originele manier in contact met de doelgroep van het event. Je geeft je gasten iets tastbaars mee dat qua inhoud naadloos aansluit bij hun belevingswereld. De gasten gaan niet alleen met een goed gevoel naar huis, via het event komen de producten ook in de woon-, slaap-, en badkamer van de ideale klant terecht.’

Meningsverschillen

Merken koppelen aan vaak lastig bereikbare, maar zeer interessante doelgroepen, het bleek een gouden greep. Zes jaar later is het bedrijf van Karlijn Visser, Evelyn van Hasselt en de later bijgekomen derde partner Dionne Schulf uitgegroeid tot veel meer dan enkel een goodiebagbedrijf. Drie hoog achter is verruild voor een mooi bedrijfspand, de dames hebben zes mensen in dienst en er staan nog een aantal vacatures open. ‘We hebben dingen op gezet waarvan ik weet dat ze in mijn eentje niet gelukt waren. We zijn onderling heel divers. Dionne is ons commerciële brein en denkt groot. Evelyn en ik zijn meer van de details en relatiebeheer. Daardoor hebben we regelmatig meningsverschillen met z’n drieën. Maar die discussies stuwen het bedrijf uiteindelijk naar grotere hoogte.’

Friends of the Brands

In april 2014 werd Goodiebag Girl Friends of the Brands. ‘Deze naam past bij de nieuwe marktpositie die we langzamerhand hebben ingenomen: we presenteren ons momenteel als ‘connecting agency’. We hebben de afgelopen jaren een groot netwerk opgebouwd, bestaande uit bekende Nederlanders, journalisten, bloggers, topondernemers en socialites. Friends of the Brands verbindt merken aan deze doelgroepen. Dat kan via een goodiebag, maar ook via eigen events als The Gift Suite of Like My Brand.’

Hollywood

Achter deze events gaat wederom een slimme marketingstrategie schuil. Namelijk: celebrity-endorsement, het koppelen van een bekend gezicht aan een bepaald product, merk of dienst. Net als de goodiebag is The Gift Suite overgewaaid uit Amerika. In Hollywood worden celebs al jaren uitgenodigd in een luxe hotelsuite die omgetoverd is tot cadeaukamer. Ze worden niet alleen geïnformeerd over de nieuwste producten op het gebied fashion, beauty en lifestyle maar gaan ook met al die producten naar huis.

Social media

Drie jaar geleden organiseerde Friends of the Brands voor het eerst zo’n Gift Suite in Nederland in het Sofitel Legend The Grand. Hotelkamers werden voor BN’ers en de grootste bloggers van Nederland omgetoverd tot cadeaukamers. ‘Bloggers en bekende Nederlanders hebben een enorm netwerk op de social media. Als zij een product adopteren heeft dat een groot spin off effect. Nu mensen steeds minder televisie kijken en langs alle reclames zappen wordt het als merk steeds belangrijker om mensen online te bereiken.’

Over de grens

Inmiddels hebben Karlijn en haar collega’s ook al een Gift Suite-editie in Antwerpen georganiseerd. ‘We willen onze events de komende vijf jaar verder uitrollen in het buitenland. Engeland en Duitsland staan inmiddels ook al op de kalender.’

‘Geven is het nieuwe nemen’

Nu Friends of the Brands zo’n succes is willen de dames ook graag iets terug doen. Karlijn: ‘Geven is het nieuwe nemen! Alleen maar spullen weggeven is best leeg eigenlijk. We merkten ook dat onze gasten zich vaak een beetje bezwaard voelden om met al die gekregen spullen naar huis te gaan. Daarom hebben we alle gasten tijdens de afgelopen kersteditie van The Gift Suite gevraagd om een goodiebag mee te nemen voor kinderen in het Emma Kinderziekenhuis AMC. Iedereen had zo ontzettend z’n best gedaan! We zijn met een auto vol cadeaus en een mooi versierde kerstboom naar het ziekenhuis gereden. Winst maken is fantastisch natuurlijk maar om het vol te houden is je goed voelen over het werk dat je doet net zo belangrijk.’

Visitekaartjes

Zes jaar geleden dacht Karlijn ‘dat kan ik beter.’ Ze ondernam actie en is inmiddels co-owner van een succesvolle internationale onderneming. Heeft ze nog tips voor andere vrouwen die een bedrijf willen starten? ‘Zorg voor fancy visitekaartjes en een gelikte website, vaak je eerste contactmomenten met een potentiële klant. Dat is in de beginfase in principe het enige dat je nodig hebt. Niemand hoeft te weten dat je met je bedrijf nog op een studentenkamer drie hoog achter zit. Ondernemen is vervolgens gewoon een kwestie van doen. Wat is immers het ergste wat je kan overkomen? Je kan op je bek gaan, so what. Door vallen en opstaan leer je. Natuurlijk gaat er weleens iets mis. Dan is het belangrijk hoe je dit oplost. Een ontevreden klant kan namelijk weleens je beste promoter worden. Ga er verder vooral zoveel mogelijk op uit en ontmoet nieuwe mensen. Neem van deze voormalige partygirl nr1. aan: een goed netwerk levert je zo ontzettend veel op! Het zal in mijn geval niet de eerste keer zijn dat een samenwerking de uitkomst is van een avondje in de kroonluchters hangen.’

karlijn_visser

Tekst: Sophie Verschoor
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!