Lifestyle NWS Business Lady: Josh Veldhuizen

Voor deze rubriek interviewen wij een aantal inspirerende jonge, talentvolle en sophisticated Nederlandse business ladies over hun succesvolle eigen bedrijf. Van start tot toekomstvisie, we vragen hen het hemd van het lijf. Vandaag is het de beurt aan Josh Veldhuizen, oprichtster en CEO van het succesvolle fashion label JOSH V.

Lifestyle NWS Business Lady: Josh Veldhuizen

Dream it, Believe it, Achieve it

Dit modemeisje met een missie schopte het van model tot CEO. Met 180 verkooppunten in Nederland en daarnaast een groeiend klantenbestand in o.a België, Duitsland, Polen en Rusland is het modelabel van Josh Veldhuizen (28) in vijf jaar tijd uitgegroeid tot een miljoenenbusiness.

Op hoge hakken door de sneeuw

Van model tot CEO, dat klinkt als een mooi sprookje. Josh: ‘Ondernemen is ook prachtig, maar je moet er wel wat voor over hebben. Denk aan 100-urige werkweken, slapeloze nachten en een sociaal leven dat op hold staat. Toen ik net met mijn bedrijf was begonnen, was het alles behalve glamorous. Zo liep ik met mijn eerste collectie op hoge hakken door de sneeuw langs alle winkels om het aan de man te brengen. Het is echt keihard bikkelen. Maar als je ergens een passie voor hebt, is het ’t allemaal waard!’

Jong geleerd is oud gedaan

Deze dochter van de succesvolle internet tycoon Hans Veldhuizen is net als haar vader een ondernemer in hart en nieren. Niet voor niks is deze beauty met brains al vijf jaar lang de vrouw achter het mode-imperium JOSH V. ‘Mijn vader is altijd mijn grootste voorbeeld geweest. Ik heb echt super veel ontzag voor zijn werkethiek en zakelijke talent. Hij zei altijd: niet denken, maar doen! Van jongs af aan al weet ik dat je knetterhard moet werken om iets te bereiken. Van dromen is immers nog nooit iemand rijk geworden.’

De lat steeds hoger

Flink aanpoten bleek voor Josh geen probleem. Op haar vijftiende begon ze al met modellenwerk. ‘Dat werk wordt vaak ontzettend onderschat. Het is echt niet alleen maar op komen draven en even een fotootje maken. Als je in die wereld geen Doutzen Kroes of Lara Stone heet, moet je elke keer weer knokken voor de volgende boeking. Ik ben er ontzettend sterk en ondernemend van geworden. Aan je uiterlijk kun je weinig veranderen, maar je kunt wel werken aan je poses en je loopje. Ik heb er echt een studie van gemaakt, kende alle fotografen bij naam, netwerkte met de opdrachtgevers en vroeg overal visitekaartjes. Door die proactieve houding kon ik als model goed rond komen en reisde ik de hele wereld over. Het is, naast mijn HBO-opleiding, echt een ontzettend goeie leerschool voor me geweest. Aan mijn tijd als model heb ik niet alleen mijn gevoel voor styling te danken, ik heb toen ook mijn ware passie ontdekt: fashion!’

De eerste stap

Als mannequin mocht Josh altijd in de meest prachtige creaties lopen. ‘Fantastisch vond ik dat! Op mijn vierde liep ik al modeshows in gordijnen die ik met een nietmachine om mijn lijf heen had geniet. Toen ik wat ouder was en echte modeshows mocht lopen, kon ik altijd zo ontzettend genieten van al die waanzinnige outfits die ik aan mocht. En dat zette me aan het denken. Ik ging me verdiepen in de mogelijkheden voor het starten van mijn eigen label en uiteindelijk zette ik in 2010 de eerste stap.’

Modemeisjes met een Missie

Samen met een vriendin ontwikkelde ze het tv-format ‘Modemeisjes met een Missie’, een reality-programma op RTL5 waarin te volgen was hoe ze JOSH V startte en het in Nederland op de kaart probeerde te zetten. ‘Niet alleen leek het mij interessant om het traject van een beginnend ondernemer te laten zien, en hiermee jonge vrouwen te inspireren, er zat ook een pr campagne achter’, bekent de slimme blondine. ‘Dankzij Modemeisjes met een Missie heb ik natuurlijk veel gratis reclame kunnen maken. De naam JOSH V bijvoorbeeld heb ik niet bedacht uit zelfverheerlijking. Reden voor die keuze was dat je in amusementsprogramma’s geen merknamen mag noemen maar natuurlijk wel je eigen naam.’

What doesn’t kill you makes you stronger

Het programma leverde haar een vliegende start op. JOSH V was in één klap bekend en haar eerste collecties werden een succes. Maar toen ging het mis. ‘Ik werkte op dat moment samen met een kledingproducent die ineens niet meer over de brug wilde komen met mijn geld. Ik heb toen een harde les geleerd: in de modebranche moet je echt oppassen voor profiteurs!’ Het leidde uiteindelijk tot een rechtszaak waarna ik de tegenpartij uiteindelijk failliet heb laten verklaren. ‘Het geld heb ik daardoor nooit meer teruggezien, maar ik wilde er gewoon klaar mee zijn. Daar was ik toendertijd natuurlijk flink zuur van, die tonnen had ik hard nodig om mijn volgende collecties voor te kunnen financieren, maar what doesn’t kill you makes you stronger!’

Een nieuwe start

Er zat maar een ding op, héél hard doorwerken, want opgeven is nooit een optie geweest. ‘Ik vloog naar China om de productie van de kleding in goede banen te leiden en keerde daarna weer terug naar Nederland om me op de promotie te storten. Van ontwerp tot aan de pr, ik deed alles zelf. Gekkenwerk natuurlijk, maar gelukkig kon ik vrij snel medewerkers in dienst nemen, een bijzonder moment.’ In haar tijd als model heeft Josh ontzettend veel genetwerkt. ‘Dankzij die connecties in de modewereld kon ik een fantastisch team van talentvolle en gemotiveerde mensen om me heen verzamelen.’

Affordable luxury

Inmiddels heeft ze zo’n twintig werknemers onder zich, brengt ze vier keer per jaar een nieuwe collectie uit en is o.a. de Bijenkorf een van haar vaste afnemers. ‘Waarom JOSH V zo’n succes is geworden? Hopelijk omdat mensen het mooi vinden natuurlijk. Maar ook omdat mijn kleding luxe en tegelijkertijd toegankelijk is. Ik omschrijf het altijd als affordable luxury. Betaalbare luxe. Het zit precies tussen de Kalverstraat en de PC Hooftstraat in qua segment. En daarmee heb ik een nichemarkt aangeboord.’

Typisch JOSH V

Een typische JOSH V collectie? ‘Ik was een van de eerste ontwerpers die gouden ritsen gebruikte in plaats van zilveren. Dat soort gouden accenten gebruik ik nog steeds. Maar je zult ook altijd diverse tinten wit, nude en taupe in mijn collecties terug zien. Dit najaar heb ik daar nog de trendkleuren legergroen en diepblauw aan toegevoegd. Trendkleuren veranderen elk seizoen en voor de collecties maak ik een selectie van mijn eigen favorieten. Maar de kern blijft tijdloos qua kleur en design.’

Inmiddels is de party collectie van JOSH V uit. ‘Een collectie met lichtblauwe en lichtroze tinten maar ook lekker veel brons, goud en nepbond. Vooral fijn aan aankomend seizoen is dat je geen kou hoeft te leiden om er fashionable uit te zien. Alles mag oversized en comfortabel zijn.’

Never a dull moment

Op een van de it-shirts van de huidige JOSH V collectie staat Dream it, Believe it, Achieve it. Josh had een missie en is met vlag en wimpel geslaagd. What’s next? ‘Als ondernemer is elke dag anders. Zo ben ik net terug uit China, heb ik vandaag een aantal functioneringsgesprekken, ren ik van meeting naar meeting en ben ik ook alweer bezig met de wintercollectie van 2015. Ik heb toevallig een t-shirt aan met de tekst ‘Never a dull moment’. Saai is het nooit, een eigen bedrijf. Het zal altijd hard werken blijven maar inmiddels is mijn team een geoliede machine en ben ik niet meer volledig onmisbaar. Nu moet ik het alleen zelf nog een beetje los leren te laten. Best moeilijk, het blijft toch je kindje. Maar ik vind het ook heerlijk om mijn vrienden en familie wat vaker te kunnen zien. Ik ben bijvoorbeeld net voor het eerst tante geworden! Naast JOSH V is het nu ook weer even tijd voor Josh.’

JOSHV14-15PARTY_1755

Tekst: Sophie Verschoor
Beeld: Hans Mooijer
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!