Ferrari Roma

Ferrari Roma, la nuova dolce vita

Afgelopen week onthulde Ferrari z’n nieuwste model, de Ferrari Roma. Het is een V8 2+ coupé, geen hardcore sportauto, maar een Grand Tourer. De auto heeft een tijdloos design, met een elegant lijnenspel en daarbij een ongeëvenaarde performance. Volgens Ferrari moet de Roma een moderne interpretatie zijn van de zorgeloze en heerlijke lifestyle van het Rome uit de jaren ’50 en ’60.

Dat mag dan zo zijn, de 3,9 liter V8 turbomotor is zeker niet historisch te noemen, die stamt namelijk af van de motorenfamilie die al vier jaar op rij tot winnaar is gekozen van de titel ‘International Engine of the Year’. Gekoppeld aan de nieuwe 8-traps DCT-transmissie, die al debuteerde in de SF90 Stradale, levert de motor nu 620 pk. Voldoende voor een sprint van 3,4 seconden naar de 100 km/h en een topsnelheid van meer dan 320 km/h. Voorlopig hebben we daar in Nederland dus niet zo veel aan met de stikstofperikelen, hier moeten we het doen met het gelukzalige makende idee dat hij zo hard kan gaan. 

De Ferrari Roma zou de gesloten versie van de Portofino kunnen zijn, maar de verschillen zijn groter dan alleen een vast dak. De Roma is zeven centimeter langer dan de Portofino, iets breder en met een wat lagere daklijn. Daarnaast levert de motor 20 pk meer vermogen.

De buitenkant

Qua design is de Roma een perfecte combinatie van sportiviteit, elegantie en comfort. We kunnen ons niet voorstellen dat er iemand is die de Roma een lelijke bak vindt. Wat ons betreft heeft de auto zeker de klassieke sportcoupé vormen, aangevuld met ultramoderne toepassingen. Zo is de nieuwe grille zo gemaakt dat er alleen gaten zijn geperforeerd waar nodig om de radiateur te koelen. De beweegbare achterspoiler is verwerkt in het achterscherm, voor extra downforce. 

De binnenkant

De buitenkant heeft nog wel wat van de Ferrari Portefino, de binnenkant van de Roma is geheel anders dan welke Ferrari dan ook. De bestuurder en passagier zitten beiden in soort symmetrisch, eigen, veiligheidscocon met allerlei knoppen en touchscreens. Het is een evolutie van het Dual Cockpit concept, waardoor de bijrijder sterker betrokken is bij rijden met deze supercar. Door de details en de aandacht voor comfort is de Roma een praktische Ferrari, geschikt voor het dagelijks gebruik. 

Onder de motorkap

Ferrari mag dan de Roma met veel aandacht voor comfort ontworpen hebben, de motorprestaties lijden hier niet onder. De turbogeblazen V8 geeft de comfortabele sportwagen ongekende prestaties.  

Nog niet bekend is wat de vanaf prijs van de Ferrari Roma wordt, om wat richtiing te geven; de Portefino kost € 244.000.

 

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!