Ferrari Portofino

Er staan op dit moment op de IAA autobeurs in Frankfurt verscheidene conceptuitvoeringen van toekomstige elektrische modellen. Veel autofabrikanten hebben in de gaten gekregen dat de toekomst elektrisch is en zijn zich daarop, halsoverkop lijkt het wel, aan het voorbereiden. Voor sommige fabrikanten is het ook een vlucht naar voren om het dieselbedrog snel te laten vergeten. Natuurlijk, ook voor ons eigen bestwil is het verstandig om zo snel mogelijk van automotoren op fossiele brandstoffen af te raken. Toch hebben we nu, als liefhebber, op voorhand al heimwee naar die heerlijk bulderende benzinemotoren. En ja, het hart is vaak sterker dan het verstand.

Kijk en luister maar eens naar de splinternieuwe Ferrari Portofino die op de IAA debuteert (zie ook bijgaande video). Wat ons betreft is deze sportwagen, ondanks het elektrische geweld van de concurrentie, toch de ster van de beurs. De Portofino is de opvolger van de Ferrari California T. Die laatste was al weer van 2008, met een facelift in 2014. Die California T was wel de goedkoopste Ferrari om aan te schaffen, maar wel een echte Ferrari met alles wat daar bij hoort; een fantastische 560 pk V8-biturbo motor, een fraai design en de comfortabelste Ferrari om te rijden. De Portofino belooft om de California T op alle fronten te verbeteren.

De buitenkant

Qua design is de Portofino  een perfecte combinatie van sportiviteit, elegantie en comfort. Hij lijkt op de uitgaande California T, maar de buitenkant is toch compleet nieuw. De Portofino is wat strakker gesneden dan de California T, hij oogt dus wat moderner. De auto heeft een metalen klapdak, met een druk op de knop verandert hij van een snelle coupé in een open sportwagen.

Er is plaats voor 2 volwassenen voorin en 2 kinderen achterin.

De binnenkant

De Portofino is de comfortabelste Ferrari in het modellengamma. Het klimaatsysteem is er op gericht om om zowel bij open als dicht optimaal te koelen of verwarmen. Ferrari heeft veel aandacht besteed aan het zoveel mogelijk reduceren van windgeruis bij een geopend dak. Ook de in 18 standen instelbare sportstoelen zijn dikker dan bij andere Ferrari’s. Het infotainment systeem met10.2” touchscreen scherm is nieuw. Dit is, net zoals een Ferrari GTC4 Lusso,  een praktische Ferrari, die geschikt is voor het dagelijks gebruik.

Onder de motorkap

Het meest aantrekkelijke aan de Portofino is uiteraard de motor. Het is een 3.9 liter achtcilinder twinturbo met  600 pk. De sprint naar 100 km/h kan hierdoor in 3,5 seconden en de maximum snelheid is 320 km/h. Volgens Ferrari heeft de Portofino een ontspannen rijgedrag en is, als dat gewenst is, bloedsnel. Door een nieuw ontworpen uitlaatklep is er volgens Ferrari bij gasgeven geen sprake meer van een turbo lag.

Begin 2018 kunnen we de Ferrari Portofino op de weg verwachten, prijzen zijn nog niet bekend. Ter indicatie; de California T was er vanaf € 230.000.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!