Ferrari F8 Tributo

Ferrari F8 Tributo

Op de zojuist geopende Autosalon van Genève valt op dat nagenoeg alle autofabrikanten nu volop inzetten op het elektrificeren van hun aanbod. Een opvallende uitzondering is Ferrari, die de Autosalon gebruikt als podium voor de presentatie van de splinternieuwe Ferrari F8 Tributo met verbrandingsmotor. Het is de opvolger van de Ferrari 488 GTB, die vijf jaar eerder, ook in Genève, zijn debuut maakte.

De Ferrari F8 Tributo heeft de sterkste achtcilindermotor ooit door Ferrari gemaakt aan boord. Helemaal nieuw is die motor niet, in de basis is het de 3.902 cc V8 biturbo die al in de jaren 2016 t/m 2018 de “International Engine of the Year” titel won en daar bovenop in 2018 nog werd geroemd als de beste motor van de laatste 20 jaar. De naam F8 Tributo is een eerbetoon aan deze motor. De Ferrari F8 Tributo is ongelooflijk snel; in minder dan drie tellen van stilstand naar 100 km/h en met een topsnelheid van 340 km/h. De V8 biturbo motor heeft nu 720 pk en dat is evenveel als in de Ferrari 488 Pista. En over de 488 Pista gesproken; de Ferrari F8 Tributo is eigenlijk niets meer dan een Ferrari 488 Pista in een nieuwer jasje. Met dezelfde motor en ook wat de carrosserie betreft is het zoeken naar de verschillen. De Pista is van origine een sportwagen vooral voor het rijden op circuits, de Tributo is een straatversie. 

Aan het eind van dit jaar wordt de sportwagen leverbaar, in een later stadium zal zowel een open variant met inklapbare hard-top volgen als een V6-motor, ondersteund door een elektro-unit.

De buitenkant

Evenals de Ferrari 488 Pista  heeft de tweezits sportcoupé een S-duct in de neus (de luchtstroom wordt voor een neerwaartse druk aan de onderzijde van de neus opgevangen, om er vervolgens uit een gat bovenop de neus weer uit te komen). De lichtunits aan de voorkant zijn wat kleiner dan die van de 488 Pista en aan de achterkant zien we dubbele lichtunits, geheel in lijn met de Ferrari GTC4Lusso en Ferrari 812 Superfast. De achterruit met de lamellen is dan weer een verwijzing naar de roemruchte Ferrari F40.Voor de rest zijn er nauwelijks zichtbare afwijkingen ten opzichte van de 488 Pista.

De binnenkant

In het interieur zien we de fraaie, op de berijder gerichte, cockpit, typerend voor Ferrari’s met in het midden geplaatste motoren. Toch zijn alle onderdelen van het dashboard nieuw ontworpen voor de Ferrari F8 Tributo. Ook de passagier heeft nu de beschikking over een voor hem geplaatste 7” inch touchscreen.

De motor

Het aantrekkelijkst aan de nieuwe F8 Tributo is natuurlijk de magistrale, midscheeps geplaatste, V8 motor. Bizar snelle prestaties maakt die motor mogelijk. In 2,9 tellen naar de 100 km/h, in 7,8 seconden naar de 200 km/h. Ferrari is er bijzonder trots op dat de motor zodanig is afgesteld dat er  geen turbo-lag te merken is bij het intrappen van het gaspedaal. Door de introductie van de speciale RACE rij-instelling is het nu ook voor niet-coureurs (wij dus) mogelijk om toch op een veilige en in-control wijze de prestatie limieten van de auto te bereiken. 

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!