Ferrari 812 Superfast

Ferrari toont op de 87e editie Geneva International Motor Show, de belangrijkste Europese autobeurs, de opvolger van de F12berlinetta.

De naam Ferrari 812 Superfast komt niet zomaar uit de lucht vallen, het is de sterkste en snelste Ferrari van het merk sinds de oprichting 70 jaar geleden. De aanduiding 812 is een samenvoeging van 800 pk en 12 cilinders. Hij zal daar debuteren in de speciaal voor de zeventigste verjaardag aangemaakte nieuwe kleur Rosso Settanta. De Ferrari 812 Superfast sprint in 2,9 seconden naar de 100 km/h en de top ligt boven de 340 km/h.

Goede investering?

De eerste auto van Ferrari in 1947, de 125 S, had ook al een 12 cilinder motor, 118 pk sterk en had maar 1,5 liter cilinderinhoud. Het 2e exemplaar dat toen is gebouwd, is in 2004 door de huidige eigenaar op een veiling gekocht voor 770.000 dollar en in 2015 voor 500.000 dollar gerestaureerd. De waarde van die auto wordt nu geschat op 8 miljoen dollar. De 812 Superfast zal naar verwachting rond de 300.000 dollar gaan kosten (ex belastingen), dus is de aanschaf een goede investering? Wij denken van wel, mits je hem maar goed blijft vertroetelen natuurlijk.

De Ferrari 812 Superfast is de opvolger, maar ook de doorontwikkeling van de F12berlinetta. Ferrari verwacht veel van de 812 Superfast. Vorig jaar verkocht Ferrari in totaal 8.000 auto’s en dat moeten er volgens planning 8.400 gaan worden in 2017.

Het uiterlijk

Eigenlijk is de Ferrari 812 Superfast een heel ingrijpende facelift van de F12berlinetta. De buitenmaten schelen dan ook niet zo veel; 4,56 meter lang, 1,97 breed en 1,28 hoog. Het leeggewicht bedraagt 1.525 kg. Het uiterlijk is fraai te noemen, de hoge achterkant lijkt op die van de roemruchte 365 GTB4 uit 1969, maar ook nog op die van de F12berlinetta. Aan de achterkant nu dubbele in plaats van enkele ronde achterlichten. De LED koplampen zijn nieuw en de zijkanten zijn anders gemodelleerd dan de F12berlinetta. Door de vorm van de zijkanten lijkt de achterkant optisch korter. De wielkasten zijn helemaal gevuld met de grote lichtmetalen wielen. Al met al is de 812 Superfast wat expressiever vormgegeven dan de F12berlinetta.

Aan de aerodynamica is veel aandacht besteed, de wind wordt op verschillende manieren langs en door de carrosserie geleid, om de weerstand te verminderen en de downforce flink te verhogen. De onderkant van de sportwagen is nagenoeg vlak gemaakt.

De binnenkant

Het interieur is in vergelijking met de F12berlinetta flink vernieuwd. Het ziet er wat sportiever uit, alle overbodige zaken zijn nu weggelaten, de aandacht kan volledig gericht worden op sportief rijden. De nieuwe ergonomische sportstoelen maken dat ook mogelijk.

De laatste technische snufjes van Ferrari zitten in de auto. Het is ook de eerste Ferrari met elektrische stuurbekrachtiging die gecombineerd is met de nieuwste versie van Side Slip Control. Zaken waarmee het wat gemakkelijker moet worden om verantwoord met de overkill aan power om te kunnen gaan.

De motor

Goed nieuws hier; de Ferrari 812 Superfast heeft een geweldige atmosferische twaalfcilinder onder de motorkap. De 6,5 liter V12 levert max 800 pk. Het is de grootste en sterkste twaalfcilinder in een productiemodel van Ferrari ooit. De luchtinlaatkanalen zijn geïnspireerd op de atmosferische motoren uit de Formule 1. Ja, dat motorgeluid van de atmosferische motor is natuurlijk ook fantastisch, alsof je in een Formule 1 auto rijdt! De maximum snelheid heeft Ferrari afgeregeld op 340 km/h, de sprint naar 100 km/h kan in 2,9 seconden.

De versnelling met dubbele koppeling heeft extreem korte schakeltijden, zodat supersnel optrekken zonder krachtverlies mogelijk is.

Beleef hier de sensationele Ferrari 812 Superfast!

 

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!