Bugatti Centodieci

Bugatti Centodieci

Bugatti heeft het eerste exemplaar van de 10 geplande Bugatti Centodieci afgeleverd. De supersportwagen van het Franse luxemerk kost acht miljoen euro (exclusief belastingen). Je moet er dus even voor sparen….De Centodieci is geïnspireerd op het ontwerp van de legendarische Bugatti EB110 uit de jaren negentig van de vorige eeuw.

De naam EB110 stond voor de naamgever van het bedrijf, Ettore Bugatti die toen 110 jaar geleden werd geboren. De EB110 werd een groot succes, zeker voor investeerders die de auto na een flink aantal jaren stalling in hun garage verkochten. Deze auto’s brengen nu zo’n 2 miljoen Euro op. Naar verwachting brengt de nieuwe Centodiece in de toekomst een flinke winst op na aftrek van de aanschafprijs. Maar goed, je moet het geld voor de aanschaf nu maar even hebben liggen.

Klassieke kleur blauw

Het eerste exemplaar van de nieuwe Bugatti Centodieci kwam in de klassieke kleur blauw van Bugatti uit de productielocatie in het Franse Molsheim rollen. Voor zover we nu weten is er geen nieuwe Centodieci vanuit Nederland besteld, dus de kans dat je hem in Nederland in levende lijve gaat zien is vrij klein.

De buitenkant

De nieuwe eigenaar had al een originele EB110 Blue uit de jaren negentig in z’n garage staan en vond het een goed idee om z’n nieuwe Centodieci in dezelfde kleur en zilverkleurige wielen uit te voeren. Smaak is uiteraard persoonsgebonden, maar wij vinden de Bugatti Centodieci spectaculair om te zien. Uiteraard ontbreken de hoefijzervormige grille met luchtroosters aan weerskanten en de horizontaal liggende lichtunits niet. Ook de ovale achterlichtunits en het rooster achterop zijn karakteristiek voor een EB110, maar dan gerestyled. 

De binnenkant

Ook het interieur is een nieuwe versie van de EB110 uit de jaren negentig, maar voldoet volledig aan de vereisten van een hypersportwagen van deze tijd. Het gewatteerde leer met een schaakbordachtige patroon op de deurpanelen, stoelen, binnenkant dak en middenconsole hebben een link met de historische EB110. Het interieur wordt overigens in 16 weken tijd helemaal met de hand gemaakt. Uiteraard is de nieuwe Bugatti Centodieci voorzien van de nieuwste toepassingen op het gebied van veiligheidssystemen en hulpsystemen voor berijders.

De motor

Bugatti monteert z’n iconische 8,0-liter 16 cilindermotor met 1.600 pk in de Centodieci, het is dezelfde motor als in de Bugatti Chiron, maar dan met extra 100 pk. Geweldige prestaties verzekerd! In 2,4 seconden van 0 naar 100 km/u en dan door naar z’n topsnelheid van 380 km/u. 

Bugatti Centodieci-2
Bugatti Centodieci-3
Bugatti Centodieci-4
Bugatti Centodieci-5
Bugatti Centodieci-6

Kijk voor meer informatie over de Bugatti Centodieci op de website van Bugatti.