Wiesmann Project Thunderball

Wiesmann Project Thunderball

Mooi zo, binnenkort komt het eerste product van het herboren Wiesmann op de markt! Het iconische Duitse merk uit Dülmen (Noordrijn-Westfalen) ging in 2014 kopje-onder maar werd in 2016 opgeraapt door de Britse investeerders Roheen en Sahir Berry. Onder de naam Project Thunderball ging men druk aan de slag om een elektrisch aangedreven roadster te ontwikkelen. En nu is het dan zo ver! Er kan nu ingeschreven worden, je komt dan op de wachtlijst want de roadster wordt veelal met de hand gebouwd in Dülmen, dus de productieaantallen zijn beperkt, de totaalplanning voor de Wiesmann Project Thunderball is 1.000 stuks.

Meerdere modellen zitten er overigens nog in de pipeline. Wiesmann komt met de Project Thunderball wereldwijd als eerste met een volledig elektrische tweezits cabriolet op de markt.

Geschiedenis Wiesmann

Na het bijwonen van de Essen Motor Show in 1985 besloten Martin en Friedhelm Wiesmann hun eigen sportwagen te ontwerpen en op maat te bouwen, met uiterlijke kenmerken van klassieke Britse roadsters, gecombineerd met de modernste Duitse technologie. Vanaf 1993 zagen meerdere modellen het levenslicht, weliswaar in beperkte aantallen. In totaal werden er tot 2014 zo’n 1.600 exemplaren gebouwd. Altijd met een snelle BMW motor onder de motorkap. De auto’s werden volledig uit roestvast materiaal geconstrueerd, het chassis van aluminium, de carrosserie bestaat uit glasvezel en het uitlaatsysteem is volledig in inox.

De buitenkant

Net zoals eerdere modellen van Wiesmann is het design van de Wiesmann Project Thunderball tijdloos met z’n klassiek lijnenspel, een mooie mix van het uiterlijk van vroegere Engelse sportwagens en modern design. Het geheel weegt maar 1.700 kg en dat is weinig voor een elektrisch aangedreven auto. Onder de brede spatborden vind je een verstelbare ophanging. Om de typische Wiesmann wielen, 21-inch groot, zijn Michelin Pilot Sport 4S-banden gelegd.

De binnenkant

Ook in de cabine krijg je een retro-gevoel met de vele ronde meters en gewatteerde lederen bekleding. Uiteraard is de techniek helemaal van deze tijd, dus een digitaal display voor de bestuurder en een infotainmentsysteem met touchscreen zijn aanwezig. De afwerking van de gebruikte materialen, zoals koolstofvezel, handgevormd houtfineer en hoogwaardige metalen, is van hoog niveau. Aan het stuur zijn peddels aangebracht, waarmee de bestuurder met het unieke Wiesmann Intelligent Regenerative Braking System, het regeneratieve remgevoel van de twee elektromotoren met vijf beschikbare instellingen kan veranderen en het accupakket meer of minder op te laden. 

De aandrijving

De Wiesmann Project Thunderball heeft twee elektrische middenmotoren die 680 pk leveren aan de achterwielen. De sprint van 0 naar 100 km/h kan in 2,9 seconden. 

Dankzij de ultramoderne 800V-hoogspanningsarchitectuur met een maximale batterijcapaciteit van 92 kWh is opladen prima te doen. Thuis kan de auto worden opgeladen met zijn 22 kW-eenheid, extreem snelladen bij een openbare snellader kan tot 300 kW DC. Wiesmann geeft aan dat de actieradius met volle accu’s meer dan 500 km is. 

Wiesmann Project Thunderball -2
Wiesmann Project Thunderball -3
Wiesmann Project Thunderball -4
Wiesmann Project Thunderball -5
Wiesmann Project Thunderball -6
Wiesmann Project Thunderball -7
Wiesmann Project Thunderball -8
Wiesmann Project Thunderball -9
Wiesmann Project Thunderball -10

Meer informatie over de Wiesmann Project Thunderball vind je hier.