Toyota i-TRIL

De auto-industrie trilt op z’n grondvesten, de auto zoals we die nu kennen, wordt van alle kanten bedreigd. De steden en wegen worden steeds drukker, nieuwe auto’s op fossiele brandstoffen worden naar verwachting binnen 10 jaar verboden. Ook de mobiliteit verandert, door de komst van zelfrijdende auto’s zullen er concepten komen waarbij mensen niet meer zelf een auto kopen, maar op afroep een zelfrijdende auto bestellen voor een rit naar het werk of waar naartoe dan ook. Ook zullen meer mensen gebruik willen maken van deelauto’s. In te bouwen nieuwe woonwijken zal niet meer voor elk huis een parkeerplaats beschikbaar komen.

Een ideale auto voor iedere doelgroep ontwerpen

Toyota is een van de autofabrikanten die nu al flink bezig is om zich voor te bereiden op de komende veranderingen. Doelstelling daarbij is; wij gaan de ideale auto voor iedere doelgroep ontwerpen en produceren. Kenmerken zijn; compact, wendbaar, licht van gewicht, zelfrijdend, elektrisch aangedreven en betaalbaar. En niet onbelangrijk…het moet een fijne auto zijn om in te rijden.

i-TRIL

De i-TRIL is een ontwerp van Toyota Motors Europe in samenwerking met de Franse designstudio ED2. De beoogde doelgroep voor deze auto is vooruitstrevende vrouw (vrijgezel?!) met twee kinderen, met een energieke levensstijl en woonachtig in een middelgrote stad.

De auto is als concept een paar maanden geleden gepresenteerd, maar komt volgens Toyota binnen een paar jaar op de markt. Hij is bijzonder compact (3 zitplaatsen), stuurt makkelijk, is met z’n elektrische aandrijving razendsnel en is eenvoudig te parkeren. En gaaf is dat hij net als een motor overhelt in bochten.

Van buiten

Compact is ook de eerste indruk en dat klopt; 2,83 meter lang en 1,46 meter hoog. Hij weegt ook maar 600 kg. Tussen de achteras en de cabine is een scharnier gemonteerd, waardoor het mogelijk is in bochten de auto max 10 graden te laten kantelen. De draaicirkel is hierdoor ook maar vier meter. Instappen gaat heel makkelijk met ver open scharnierende vlinderdeuren waarbij ook een deel van de vloer mee omhoog gaat om het in- en uitstappen te vergemakkelijken. De bestuurdersstoel draait dan naar je toe om het nog comfortabeler te maken.

Van binnen

Drie zitplaatsen in de cabine, één voorin en links en rechts daarachter de andere twee. Door deze opstelling kunnen ook de passagiers achterin goed door de voorruit kijken. De auto kan autonoom rijden, maar als je zelf wilt rijden komt er uit het dashboard een soort Xbox controller naar je toe om met drive-by-wire techniek de auto te kunnen besturen. Rem en gaspedaal zitten er niet in, dit doe je allemaal met de controller. Je hebt hierdoor lekker veel beenruimte. De bestuurster ziet alle informatie in een head-up display. Met een Human Machine Interface (spraaktechnologie) bedien je het multimedia- en infotainmentsysteem.

De zitpositie op de bestuurdersstoel is flexibel, hij kan wat hoger ingesteld worden, of wat meer relaxt onderuit en ook een soort ligstand, zoals in een kart, is mogelijk

Het interieur is bekleed met luxe materialen zoals alcantara leder en houten vloer. Uitgangspunt is ook dat alleen gerecyclede materialen worden gebruikt.

Aandrijving

De specificaties van de aandrijving heeft Toyota nog niet bekend gemaakt, dan alleen dat de i-TRIL een het elektrische aandrijving heeft en met volgeladen accu’s tot 200 kilometer kan rijden. En dat ie supersnel is.

Laat maar komen die i-TRIL, het lijkt ons een feestje om er in te rijden…

 

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!