Rolls-Royce Cullinan

Rolls-Royce Cullinan

Eindelijk, hier is hij dan; de opper-SUV, de Rolls-Royce Cullinan. Rolls-Royce is de laatste fabrikant van super bolides die nu ook een SUV in het modellenpalet heeft. Z’n eeuwige concurrent Bentley heeft met de Bentayga al een super-SUV in de aanbieding. Hoe gaat de Cullinan de Bentayga verslaan? Heel simpel door met alle kengetallen qua hoogte de Bentayga af te bluffen; qua gewicht, grootte, prestatie en onvermijdelijk met de prijs. Reken wat dat laatste betreft op een bedrag van € 400.000, zo’n ton hoger dan z’n concurrenten in deze klasse. 

Geen elektrisch rijden, minder cilinders, downsizing of wat voor nieuwerwetse fratsen dan ook. Gewoon een bakbeest van 2.600 kg, enorme afmetingen en een beul van een motor, een twaalfcilinder 6,75 liter twinturbo. Het is een spannende combinatie van super de luxe en woeste off-road eigenschappen.

De naam Cullinan

De naam Cullinan is afgeleid van de eigenaar van de mijn waar de grootste ongeslepen diamant ter wereld naar boven is gebracht. Die diamant werd ook Cullinan genoemd en in Amsterdam in delen gekloofd, geslepen en uiteindelijk verwerkt in de Britse kroonjuwelen. Rolls-Royce ziet z’n Cullinan dus blijkbaar ook als een soort kroonjuweel. 

Uiterlijk Rolls-Royce Cullinan

Volgens Rolls-Royce is de Cullinan qua ontwerp “functioneel en tijdloos”. Wij vinden em vooral imposant. Size matters? Het kan ook too-much zijn; lengte 5,34 meter, breedte 2,16 meter, hoogte 1,84 meter. Ter vergelijking, de monsterlijke Hummer is maar 4 cm breder dan de Cullinan. Door de relatief grote ramen in verhouding tot de rest van de carrosserie is wel geprobeerd om niet als een imponerende, massieve tank over te komen.

Er zijn wel een paar opvallende details. De Cullinan heeft ‘suicide doors’, lekker makkelijk bij het instappen. Daarbij is het ook comfortabel dat met een druk op de knop van de luchtvering de auto vier centimeter zakt. De achterklep is in twee delen te openen, op het onderste deel bevindt zich de zogenoemde Viewing Suite: twee met leer beklede stoeltjes en een klein tafeltje zodat je van een mooi uitzicht kunt genieten. 

Binnenkant

Echt mooi wordt het aan de binnenkant. Hier is er werkelijk alles gedaan om de Cullinan super luxueus te maken. Topmaterialen in mooie vormen gegoten. De zetels (anders kun je ze niet noemen) nodigen uit voor lange trips in comfortabele toestand. Natuurlijk helpt dan het cocktailbarretje tussen de achterstoelen hierbij ook een handje.

De bagageruimte is met een glazen wand afgescheiden van de cabine, je wilt immers niet koud worden als de achterklep openstaat. Voordeel van de grote buitenmaten van de Cullinan is dat de binnenruimte natuurlijk ook riant is.  

De Cullinan is volgebouwd met veiligheidssystemen. Denk aan Nightvision voor mens- en dier herkenning, adaptieve cruisecontrol, Collision Warning, Cross-Traffic Warning, Lane Departure en Lane Change Warning. 

Aandrijving

Onder de motorkap ligt een dikke 6,75 liter twinturbo V12 met 571 pk. Dezelfde motor als in de nieuwe Rolls-Royce Phantom. Schakelen gaat met een ZF8-transmissie. De topsnelheid is vanuit de fabriek begrensd op 250 km/h. De Cullinan is een SUV, dus met vierwielaandrijving, vierwielsturing en zelfregulerende luchtvering (Magic Carpet Ride) geschikt voor alle terreinomstandigheden. Dankzij lasertechniek kunnen de koplampunits tot 600 meter voor de auto alles zichtbaar maken. Wel genoeg benzine meenemen, want het gemiddelde verbruik is 1 liter op 6 kilometer.

Heb je wat meer tijd? Kijk dan naar deze, uitgebreide, kennismakingsvideo

 

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!