Rivian R1S

Rivian R1S

Rivian is een producent van elektrisch aangedreven pick-uptrucks en SUV’s, in Europa nog zo goed als onbekend, maar in de US werken er al 7.000 werknemer bij dit supersnel groeiende bedrijf. In de fabriek in de stad Normal (Illinois) wordt op dit moment gewerkt aan drie modellen, de pick-up truck Rivian R1T, de SUV Rivian R1S en een elektrische busje. Voor dit laatste model plaatste Amazon eind vorig jaar een mega-order voor 100.000 stuks. Amazon is trouwens, net als Ford Motor Company, één van de grootste geldschieters van Rivian. In totaal heeft Rivian al 10,5 miljard dollar opgehaald voor verdere ontwikkeling van het bedrijf.

Rivian wil ook in Europa gaan produceren (mogelijk in Nederland maar waarschijnlijk in Engeland), in eerste instantie gaat het dan om de SUV Rivian R1S. Het is een fullsize-SUV met zeven zitplaatsen, in de US is de vanaf prijs 70.000 dollar ( 59.000 Euro). Met die prijs zit Rivian ruim onder die van z’n Europese concurrenten zoals bijvoorbeeld de BMW iX3. 

De techniek in de SUV en pick-up is identiek; achter elk wiel een elektromotor (4×4) en een bereik van  meer dan 483 kilometer (optioneel 644 kilometer). De sprint van 0 naar 100 km/h kan binnen 3 seconden lukken. 

Over Rivian

CEO J Scaringe heeft Rivian in 2009 opgericht in Irvine, Californië. Door een productielocatie van Mitsubishi in Normal, Illinois, over te nemen kon de productie in de US van start gaan. 

De missie van Rivian is het om autorijden avontuurlijk te houden, maar dan wel met emissievrije, spannende, elektrische voertuigen. 

Rivian wil ook graag in Europa een productielocatie opstarten en heeft hier ruim een miljard euro voor gereserveerd. Op dit moment zijn er onderhandelingen gaande over een locatie bij Bristol in Engeland, maar ook Nederland en Duitsland zijn nog in beeld. De beslissing zal wel afhangen van welke overheid de aantrekkelijkste voorwaarden aanbiedt.

Ook is Rivian bezig om een beursgang voor te bereiden, waarbij wordt uitgegaan van een bedrijfswaardering van ongeveer 70 miljard dollar. 

Kortom: hier gaan we nog meer van horen en zien, tijd om de Rivian modellen wat beter te leren kennen, te beginnen met de SUV Rivian R1S.

Buitenkant Rivian R1S

Dit is gezien z’n enorme buitenmaten absoluut geen auto voor in de stad. De auto past helemaal in de strategie van Rivian om auto’s te maken die uitermate geschikt zijn voor avontuurlijke reizen. Zo kan de Rivian R1S bijvoorbeeld zonder problemen door water dat een meter hoog staat rijden en met gemak 3.500 kg trekken. Het design is minimalistisch te noemen, de verlichting aan voor-en achterkant zijn eigenlijk de meest opvallende kenmerken aan de buitenkant.

Binnenkant

Ook hier viert het minimalisme hoogtij. Nog niet zo kaal als in een Tesla, maar om nu te zeggen gezellig, nee. Boordcomputers ontvangen over-the-air updates voor opladen, verbetering van rijdynamiek en games op het touchscreen. De auto is verder voorzien van de laatste technische mogelijkheden. De Rivian R1S heeft standaard 7 ruime zitplaatsen.  

De aandrijving

De Rivian R1S heeft een accupakket aan boord, voldoende om de vier elektrische motoren (1 per wiel) minimaal 480 km verder te brengen. Behalve informatie over snelheid en trekgewicht heeft Rivian nog geen details bekend gemaakt over de elektrische aandrijving. 

De R1S is nu al te bestellen, aflevering zal dan in de loop van 2022 plaatsvinden. De “Launch Edition” kost vanaf €65.000, net zoals de “Adventure”. De “Explore” is er vanaf €59.000. 

We gaan ongetwijfeld op korte termijn meer horen van Rivian.

Rivian R1S-2
Rivian R1S-3
Rivian R1S-4
Rivian R1S-5
Rivian R1S-6
Rivian R1S-7
Rivian R1S-8
Rivian R1S-9

Kijk voor meer informatie op de website van Rivian.