Portretten van Adrienne van den Heuvel, Director Operational Marketing CCEP en Roelof van Dinter, Director Cold Channel. Coca Cola. PHOTO REPUBLIC / MARCO DE SWART

Lifestyle NWS Business Lady: Adrienne van den Heuvel

Voor de rubriek Lifestyle NWS Business Lady interviewen wij een aantal inspirerende dames over hun weg naar succes. In de vorige editie was het de beurt aan Evelien de Vries. Deze maand spraken wij met powervrouw Adrienne van den Heuvel!

Waardevolle lessen op weg naar de top 

Marketing op Champions League-niveau, als Director Operational Marketing van Coca-Cola European Partners in Nederland behoort Adrienne van den Heuvel tot de absolute top. Op het eerste gezicht lijkt ze het geijkte carrièrepad te hebben gevolgd: een diploma van Nyenrode Business University, een LinkedIn profiel vol topwerkgevers als Heineken en Unilever. Maar het zijn juist de verrassingen op haar cv die bepalend bleken voor haar succes. 

Director Operational Marketing van Coca-Cola European Partners in Nederland. Een hele mond vol. Adrienne: ‘Simpel gezegd ben ik met mijn team van 35 enthousiaste mensen iedere dag bezig om ervoor te zorgen dat onze producten op de juiste manier in de winkel staan en dat we de consument zo goed mogelijk verleiden om onze producten te kopen.’ Zo is men binnen haar team onder andere bezig met het zoeken naar groeikansen. ‘We zien bijvoorbeeld dat gasten in de horeca vaker op zoek zijn naar een alternatief voor alcohol, waardoor ze vaker kiezen voor frisdrank of een mocktail. Daar liggen dus kansen voor ons.’ Ze kijken daarbij altijd naar de drinkbehoefte van de consument. ‘Zo spelen we ook in op de vraag naar gezondere producten met minder suiker en minder calorieën. Dat hebben we in 2017 bijvoorbeeld gedaan met de relaunch van Sprite (volledig suikervrij), en in februari van dit jaar lanceerden we de vernieuwde Fanta Orange, die dankzij een nieuwe receptuur nu minder calorieën bevat.’

Kippenvel

Begin 2018 bracht Coca-Cola in Nederland zelfs een geheel nieuw product op de markt: Fuze Tea. Adrienne: ‘De grootste introductie van een merk sinds de lancering van Coca-Cola zero sugar tien jaar geleden. Van supermarkt tot benzinestation, van cateringlocatie tot kroeg. We hebben Fuze Tea in één keer via alle verkoopkanalen verspreid. Dat is uniek, zo groots wordt een product bijna nooit gelanceerd. Waanzinnig om mee te maken. Ik krijg nog iedere keer kippenvel als ik onze ijsthee weer ergens tegenkom.’

Competenties leer je op de werkvloer

Goed, Marketingdirecteur zijn bij Coca-Cola klinkt als een super vette baan. Maar hoe kom je op zo’n mooie positie terecht? Op weg naar de top deed Adrienne een aantal waardevolle lessen op. ‘Een beetje streberig zijn bijvoorbeeld kan geen kwaad. Ik was op school het type dat voor een herexamen ging als ik een 9,8 in plaats van een 10 had gehaald. Haha! Achteraf gezien heeft dat niet het verschil gemaakt hoor. Uiteindelijk zijn persoonlijke competenties als communicatieve vaardigheden en leiderschap minstens net zo belangrijk als inhoudelijke kennis. Die competenties haal je niet uit de boeken maar leer je op de werkvloer. Wil je een bepaalde competentie verder ontwikkelen, dan is het dus belangrijk dat je op zoek gaat naar een werkomgeving waarin dit gestimuleerd wordt.’

Klein versus groot

Veel starters gaan het liefst voor de naam en faam van grote merken bij multinationals als Coca-Cola, Sara Lee Douwe Egberts en Unilever. Ook Adrienne koos na haar studie aan de Nyenrode Business University en Universiteit van Maastricht voor een grote organisatie. Maar in plaats van een marketingfunctie bij één van de grote merken binnen die organisatie, ging ze juist voor een relatief klein merk. ‘Waar bepaalde verantwoordelijkheden bij een groot merk al snel buiten de functieomschrijving vallen, krijg je bij een kleiner merk vaker te maken met alle aspecten van het vak. Inhoudelijk leer je dus veel meer. Bovendien zijn de lijnen een stuk korter, de aansturing is directer en het is er overzichtelijker. Heb je een goede leidinggevende dan kun je daar ook weer ontzettend veel van opsteken – bijvoorbeeld op het gebied van leiderschap – en heb je er meteen een mentor bij.’

Mentor

Mentors zijn in Adrienne haar carrière van groot belang geweest, vertelt ze. ‘Steeds meer bedrijven bieden werknemers een mentor aan; iemand met de nodige werkervaring, die minder ervaren werknemers helpt zich professioneel te ontwikkelen. Bij Coca-Cola bijvoorbeeld hebben we het programma Connect To Grow For Female Leaders waarin je met een mentor een traject van een jaar ingaat. Mocht het bedrijf je geen mentor aanbieden dan kun je er zelf natuurlijk ook gewoon naar op zoek gaan. Benader bijvoorbeeld een meer ervaren collega op het werk of kijk eens rond in het netwerk dat je daarbuiten hebt opgebouwd.’ Haar eerste mentor vond Adrienne dicht bij huis. ‘Dat was mijn vader, die eveneens een carrière heeft gehad in fast moving consumer goods. Het hoeft echt niet ingewikkeld te zijn. Vraag of jullie elkaar zo nu en dan eens kunnen ontmoeten om over het werk en wat daarmee samenhangt te praten.’

Van onschatbare waarde

Want we kunnen allemaal weleens wat advies gebruiken, benadrukt Adrienne. ‘In je carrière kom je langs tientallen kruispunten waar je iedere keer de juiste afslag hoopt te nemen. Mijn vader en de andere mentors die ik gedurende mijn loopbaan heb mogen raadplegen, hebben me geholpen met het analyseren van mijn opties zodat ik een weloverwogen beslissing kon nemen. Want dat is natuurlijk wel zo, jij bent en blijft degene die de beslissing neemt en de keuzes maakt. Maar echt, die mentors zijn van onschatbare waarde geweest voor mijn carrière!’

Fouten maken mag

Toch heeft Adrienne ook weleens de verkeerde afslag genomen. ‘Jaren geleden werkte ik bij een organisatie waar ik totaal niet bleek te matchen met de bedrijfscultuur. Je werkzaamheden kunnen nog zo leuk zijn, als de cultuur niet bij jou past, zal het lastig worden je draai binnen de organisatie te vinden. Geen ramp, zo’n verkeerde carrièremove. Fouten maken mag, daar groei je van. Maar het is op zo’n moment wel zaak om zo snel mogelijk aan jezelf toe te geven dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt en daar op te acteren. Na anderhalf jaar in die leuke baan op de verkeerde plek besloot ik het roer rigoureus om te gooien en ben ik voor mezelf begonnen. Dat bleek gelukkig wel weer een goeie move.’

Een kijkje in de keuken

Met haar bedrijf A3N voerde ze interim marketingopdrachten uit voor organisaties als Unilever, Heineken en Coca-Cola. ‘Ik heb mezelf in die periode ontzettend goed leren kennen. Want door als interim tijdelijk bij bedrijven aan het werk te gaan, kreeg ik overal een kijkje in de keuken en kon ik meteen toetsen of er een bedrijfscultuur heerste waar mijn talenten goed tot uiting kwamen.’ Coca-Cola bleek een dikke vette match. ‘Ik kwam hier in 2010 als interim binnen en ben eigenlijk nooit meer weggegaan. De sfeer hier is uniek. Van receptionist tot productieleider, van sales manager tot marketing stagiair, als je hier rondloopt, merk je meteen dat iedereen achter het bedrijf en de merken staat en er trots op is om hier te werken. De gedrevenheid spat er vanaf. Een mentaliteit die perfect bij me past.’

Waardevolle carrièrelessen

De juiste match tussen kandidaat en organisatie levert werknemers op die meer betrokken zijn bij het bedrijf, tevredener zijn over hun baan en langer bij de organisatie willen blijven dan wanneer er geen match is. Adrienne: ‘Het zijn nog altijd de mensen die een bedrijf maken of breken. Kijk bij je zoektocht naar een leuke baan daarom niet alleen naar de functie maar ook naar de omgeving en de mensen die er werken!’ Op dit moment is Adrienne niet alleen succesvol maar ook gelukkig in haar carrière. Op weg naar de top deed ze een vijftal waardevolle lessen op: 1. Competenties haal je niet uit de boeken maar leer je op de werkvloer 2. Leer meer door bij een klein merk te starten. Waar bepaalde verantwoordelijkheden bij een groot merk al snel buiten de functieomschrijving vallen, krijg je bij een kleiner merk vaker te maken met alle aspecten van het vak 3. Ga op zoek naar een mentor; iemand met de nodige werkervaring, met wie je kunt sparren over het werk 4. Fouten maken mag, daar groei je van. Maar stuur wel op tijd bij als je een verkeerde keuze hebt gemaakt en 5. Kijk niet alleen naar de functie maar ook naar de bedrijfscultuur. Ga voor de juiste baan op de juiste plek.

ON/OFF

‘Oeh, mag ik daar nog een laatste tip aan toevoegen? Zorg voor een gezonde balans tussen werk en privé! Het kan in de huidige tijd van 24/7 online echt een uitdaging zijn om de juiste balans tussen werk en privé te behouden. Soms zal je daarin echt voor jezelf de keuze moeten maken om even ‘off’ te zijn en wat oplaadtijd voor jezelf te nemen. Ik ben bijvoorbeeld helemaal weg van Italië. De wijnen, het eten, de mode, de mensen, ik houd van alles wat met het land te maken heeft. Mijn vriend en ik zijn op dit moment zelfs op zoek naar een vakantiehuisje in Piëmonte. Een paar minuten wegdromen bij de gedachte van een droomhuis daar pept me al op. En we gaan daar nu uiteraard regelmatig naar toe, even een break, even OFF. Zo blijf je on top!’

Tekst: Sophie Verschoor
Fotograaf: Photo Republic /Marco de Swart
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op TwitterFacebookInstagram en Pinterest!