Lancia Pu+Ra HPE-10

Lancia Pu+Ra HPE

Bovenstaande titel lijkt op een rebus, maar het is de introductie van een nieuw model (nog concept) van Lancia. Tijdens de 2023-editie van de Milan Design Week, in de Via Durini in Milaan, die nog tot en met zondag 23 april loopt, is de Lancia Pu+Ra HPE een grote publiekstrekker. De benaming Pu+Ra HPE staat overigens voor  “Pure and Radical High Performance Electric”. Het concept-model  verwijst naar de aloude Lancia Beta HPE uit de jaren zeventig van de vorige eeuw en is het eerste teken van een revival van het merk Lancia.

Lancia

Het Italiaanse automerk bestaat al 117 jaar, kenmerken zijn tijdloze Italiaanse elegantie, comfortabele personenauto’s met opvallend design en aan de andere kant rauwe rallyauto’s ontworpen voor pure snelheid, wendbaarheid en sportieve resultaten. Iconische modellen waren o.a. de Flaminia, Aurelia B24 Spider, de krachtige Delta, de Stratos, Beta HPE en Fulvia. In 1974, 1975 en 1976 werd met de Stratos het rally-kampioenschap behaald en ook de Delta was op dit gebied zeer succesvol. Buiten Italië zijn er al jaren geen nieuwe auto’s van Lancia te koop, alleen in thuisland Italië is er nog het model Ypsilon,  alweer twaalf jaar oud, leverbaar. 

Nu staat al vast dat op 30 juni 2024 een nieuwe Lancia Ypsilon wordt onthuld en het is de bedoeling om deze in meerdere Europese landen te verkopen, ook in Nederland dus. Er zijn hier al zes dealers aangesteld om Lancia straks opnieuw te vertegenwoordigen. Lancia heeft onder de paraplu van Stellantis 10 jaar de tijd gekregen om zich weer op de kaart te zetten. Vandaar ook het nieuwe concept-model Pu+Ra HPE waarmee Lancia de designrichting aangeeft. Vanaf 2028 zal Lancia een volledig elektrisch automerk zijn, met naast de Ypsilon twee andere modellen met namen uit het rijke merkverleden: een nieuwe Gamma en Delta.  

De buitenkant

Karakteristieke designelementen van klassiekers van het merk, zoals de horizontale lamellen in de achterste dakstijlen van de Lancia Beta HPE uit de jaren 1970, keren in gemoderniseerde vorm weer terug in het ontwerp van de Pu+Ra HPE. De ronde achterlichten en ronde koplampen verwijzen weer naar de Lancia Stratos van weleer. Toch kun je niet zeggen dat de Pu+Ra HPE een soort van retro auto is, er zijn genoeg nieuwe uitgangspunten.

De binnenkant

Vooral aan de binnenkant! Door de gerenommeerde meubelmaker Cassina zijn de stoelen bekleed met zachte okergele velours, de rest van het interieur is donkergrijs. Houtfineer, hoogpolig tapijt en cirkelvormige ‘koffietafels’ zorgen voor een huiselijke Italiaanse sfeer. Ook het glazen dak is rond. Een “platte” cirkel scharniert omlaag en opent de weg voor een virtuele interface – SALA genaamd. Hiermee kunnen allerlei functies worden bediend. Lancia claimt dat 70% van de oppervlakken gemaakt is van duurzame materialen. Het tapijt is gemaakt van natuurlijke vezels, ook de glazen onderdelen van de Lancia Pu+Ra HPE zijn gemaakt van gerecycled materiaal. Natuurlijk is het even afwachten hoe het binnen design van de productie-uitvoeringen van de nieuwe Lancia modellen er uit gaan zien.

De aandrijving

Duidelijk is al wel dat de nieuw te introduceren Lancia Gamma en Lancia Delta het nieuwe elektrische STLA-platform van Stellantis als basis krijgen. Dat platform wordt beschikbaar voor alle Stellantis-merken en komt in drie versies: Small (met een range van 500 kilometer), Medium (700 km) en Large (800 km). Verder zal er gebruik worden gemaakt van efficiënte “solid state”-accu’s. Een energieverbruik van 10,0 kWh/100 km en een oplaadtijd van leeg naar vol in ruim 10 minuten komt hiermee binnen bereik. We zullen de Lancia ontwikkelingen met grote belangstelling volgen!

Lancia Pu+Ra HPE
Lancia Pu+Ra HPE-6
Lancia Pu+Ra HPE-5
Lancia Pu+Ra HPE-2
Lancia Pu+Ra HPE-3
Lancia Pu+Ra HPE-4

Meer informatie over de Lancia Pu+Ra HPE vind je hier.