Je auto kopen en verkopen via internet

De markt voor het kopen en verkopen van auto’s is allang niet meer dezelfde als die van een aantal decennia geleden. Meer dan 95% van de mensen maakt nu gebruik van het internet om een auto te kopen of te verkopen. Hoewel deze weg meerdere voordelen biedt, zijn er natuurlijk ook nadelen te benoemen. Door de grote overvloed aan kanalen wordt de keuze voor de consument moeilijk gemaakt. 

Gegarandeerd binnen 24 uur je auto verkopen

Vroeger bezocht je de dealer in de omgeving om je auto op een gemakkelijke en snelle manier te verkopen. Maar tegenwoordig is dit natuurlijk al lang niet meer de makkelijkste en snelste manier om van je auto af te komen. Vanaf de bank in de woonkamer maak jij je auto binnen een paar tellen zichtbaar voor mensen in heel Nederland via je laptop, tablet of smartphone. Dat kan door het gebruik van advertentieplatformen, autoverkoopwebsites of veilingsites. Wil jij je auto gegarandeerd binnen 24 uur verkopen? Dan is het handig om je auto te verkopen via Wijkopenautos.nl. Je auto wordt dan gratis en vrijblijvend getaxeerd via de website, maar dit kun je ook laten doen door een expert bij een van de vestigingen. Er wordt vervolgens gegarandeerd een bod op je auto gedaan.

Van autodealer naar digitale platformen

De verkoopomgeving van auto’s verandert niet alleen door het internet, maar ook door de ontwikkeling van de auto’s zelf. Dealers raken wat meer op de achtergrond doordat de auto ook op een andere manier wordt gepromoot. Er zijn al autofabrikanten die het je mogelijk maken middels Virtual Reality, bijvoorbeeld met Microsoft HoloLens, om je vanuit je huiskamer te laten ervaren hoe het is om in de auto te rijden en hoe de hulpsystemen zoals automatische noodremmen en het automatisch inparkeren met behulp van sensoren werken. Dit is een perfect voorbeeld van hoe grote bedrijven Virtual Reality in gaan zetten bij het onder de aandacht brengen van hun auto’s.

Blijven showrooms en garages in de toekomst bestaan?

Hoewel er geen twijfel over bestaat dat deze aan drastische veranderingen onderhevig zijn, kunnen we er vanuit gaan dat showrooms en garagebedrijven in de toekomst blijven bestaan, zij het in een andere rol. Zo zullen mensen in de toekomst een dealer bezoeken voor specifieke modules voor de auto van de toekomst en is de dealer er om de branding over te brengen. Daarnaast zijn de meeste fysieke dealerlocaties een combinatie van een showroom en garage. De uitvoering van van onderhoud, reparaties en keuringen zal daar blijven plaatsvinden.

 

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!