DeLorean Alpha5-9

DeLorean Alpha5

DeLorean, die ken je misschien nog van de DMC-12, begin jaren 80. De auto werd vooral wereldberoemd door de 3 populaire Back To The Future films in de jaren 80 met o.a. Michael J. Fox. De auto die John DeLorean op de markt bracht moest vooral een “ethisch verantwoorde” sportwagen zijn: modern (vleugeldeuren), veilig(o.a airbags), licht van gewicht (carrosserie van polyester), met zuinige (Europese) motor en een lange levensduur (geborsteld roestvrij staal). De Italiaan Giorgetto Giugiaro van Ital Design tekende het studiemodel, het definitieve ontwerp kwam van Colin Chapman van Lotus.

John DeLorean

Van het spectaculaire leven van John DeLorean kan zo een film gemaakt worden: een flitsende carrière, bakken geld, seks, drugs, filmsterren, 4 huwelijken, kortom een society leven maar wel met een tragisch einde. 

Geboren in 1925 in Detroit als kind van een Roemeense vader en Oostenrijkse moeder maakte hij na een ingenieursopleiding een flitsende carrière binnen General Motors (GM). Op 44-jarige leeftijd was hij al CEO van Chevrolet, het belangrijkste merk van GM. Waar zijn mededirecteuren van GM destijds op het werk nog in driedelig pak rondliepen, droeg John, die trouwens als 2 druppels water leek op George Clooney, spijkerbroeken en bezocht hij privé de wildste feestjes en had hij relaties met filmsterren. Ondanks zijn turbulente privéleven werd DeLorean drie jaar later vicepresident van het destijds grootste autobedrijf ter wereld met uitzicht op het presidentschap van GM.

Toen ging bij DeLorean de knop om, hij nam in 1973 ontslag om zijn droom waar te maken: een eigen succesvol autobedrijf oprichten. Hij richtte met eigen geld zijn DeLorean Motor Company (DMC) op. Zijn doel was om “ethisch verantwoorde” sportwagens te bouwen: modern, veilig en licht van gewicht. Hij was zeg maar de Elon Musk (Tesla) van zijn tijd. 

In no-time was het geld op

In no-time was zijn geld op en daarom zocht hij financiers. Die vond hij in de Britse regering, ze boden hem 100 miljoen euro als hij zijn fabriek zou bouwen in Dublin, Noord-Ierland en daar 2.500 medewerkers in dienst zou nemen. Het eerste jaar draaide de DeLorean fabriek een winst van 5 miljoen Euro, het ging zo goed dat de productiecapaciteit snel uitgebreid moest worden om de vraag aan te kunnen. En toen ging het flink mis: om die uitbreiding te financieren ging hij in zee met louche partners en werd hij buiten zijn schuld om betrokken bij een cocaïne-deal met een waarde van 24 miljoen dollar. Op 19 oktober 1982 werd hij gearresteerd in Los Angeles. Uiteindelijk werd DeLorean vrijgesproken, maar zijn fabriek was toen al failliet gegaan, de economie zat tegen en de verkoop was geklapt. 

In de jaren daarna moest hij nog vele rechtszaken voeren, waardoor hij ook persoonlijk failliet ging. Op 19 maart 2005 kwam er een einde aan zijn spectaculaire leven.

Nieuwe kans

In 1995 kocht Stephen Wynne de merkrechten van DeLorean Motor Company op en startte zijn eigen DeLorean bedrijf vlakbij Houston, Texas. In het begin werd vooral de DMC-12 geproduceerd. Grote droom van Wynne was om een echt nieuw model DeLorean te ontwikkelen. En het gaat er nu op lijken dat het gaat lukken. Onder leiding van de Nederlandse ceo Joost de Vries (ex Tesla en Karma) is er nu een nieuw model gepresenteerd, de DeLorean Alpha 5. Het is een 5 meter lange GT-achtige coupé met een wielbasis van 2,3 meter. De bedoeling is om de DeLorean Alpha 5 in 2024 op de markt te brengen. Je kunt nu al een exemplaar reserveren door 2.500 US Dollar te storten. Overigens is die reservering weer verhandelbaar.

De buitenkant

Het design van de DeLorean Alpha5 is zondermeer spectaculair met die grote vleugeldeuren. Verder zien we matrix-achtige achterlichten en een soort lamellen op de achterruit, zoals ook de DMC-12 had. De naam DeLorean aan de achterkant wordt in het rood verlicht. 

De binnenkant

In de DeLorean Alpha5 is plaats voor maximaal vier inzittenden. Het interieur is minimalistisch van opzet en heeft een digitaal instrumentarium en verticaal geplaatst infotainmentscherm. 

De aandrijving

De auto is dus volledig elektrisch aangedreven. Volgens DeLorean kan de Alpha5 in 3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h sprinten. De topsnelheid bedraagt 250 km/h. Met een 100-kWh accupakket bedraagt de actieradius meer dan 480 kilometer.

Uitgebreide technische specificaties en prijzen heeft DeLorean nog niet bekend gemaakt. 

DeLorean Alpha5
DeLorean Alpha5-2
DeLorean Alpha5-3
DeLorean Alpha5-4
DeLorean Alpha5-5
DeLorean Alpha5-6
DeLorean Alpha5-7
DeLorean Alpha5-8
DeLorean Alpha5-9
DeLorean Alpha5-10
DeLorean Alpha5-11
DeLorean Alpha5-12
DeLorean Alpha5-12-1
DeLorean Alpha5-13

Meer informatie over de DeLorean Alpha5 vind je op de website.