Porsche Macan

De nieuwe Porsche Macan: sterker, scherper, sportiever

De Macan is ontzettend belangrijk voor Porsche. Het is het instapmodel SUV van Porsche en om even een beeld te schetsen van de verkopen: sinds de marktintroductie in 2014 wereldwijd meer dan 600.000 keer verkocht. 80% van de Macan-kopers is nieuw voor het merk en in China, wellicht de belangrijkste verkoopmarkt, is bijna 60% van de kopers een dame. Duidelijk is dus dat Porsche voorzichtig om moet gaan met aanpassingen aan de Porsche Macan. Porsche introduceert nu voor de tweede maal sinds 2014 een vernieuwde Macan. Met verbeterde prestaties, een aangescherpt design en een nieuw bedieningsconcept. In 2022 kunnen we een elektrische Macan verwachten, maar nu dus nog even niet. 

Wat is nieuw?

Nieuw is dat de Macan GTS het sportieve boegbeeld wordt, de Macan Turbo verdwijnt uit het aanbod! Maar niet getreurd: het nieuwe topmodel heeft een 2,9-liter V6-biturbomotor met 440 pk. Met het Sport Chrono Pakket sprint hij van 0 naar 100 km/u in 4,3 seconden en dan door naar een topsnelheid van 272 km/u. Ook de Macan S krijgt een 2,9-liter V6 biturbo, maar nu met 380 pk. Sprinten van 0 naar 100 km/u gaat dan in 4,6 seconden en zijn top is 259 km/u. Vervolgens komt er een nieuw ontwikkelde viercilinder lijnmotor met turbocompressor met 265 pk in het instapmodel te koop. Die gaat in 6,2 seconden van stilstand naar de 100 km/h en heeft een top van 232 km/h.

De buitenkant

De wijzigingen aan de buitenkant beperken zich tot een paar onderdelen. Aan de voorkant valt het nieuw ontworpen front op met een inzetstuk in de carrosseriekleur, waardoor de voorkant er nog imposanter uitziet. Aan de achterzijde zijn er meer wijzigingen: de reflectoren op de hoeken van de achterbumper zijn verplaatst en het kunststof inzetstuk in de achterbumper is hoger geplaatst. Standaard op alle Macan’s zijn voortaan de SportDesign-buitenspiegels en het Porsche Dynamic Light System (PDLS).

De nieuwe GTS heeft meer in zwart gespoten delen en een diffusor aan de achterkant. Zo zijn het midden van de neus en een aantal andere delen in het zwart afgewerkt. Verder is er een palet aan nieuwe kleuren beschikbaar. Grotere wielen zijn voortaan ook standaard, minimaal 19 inch voor de Macan, 20 inch voor de Macan S en 21 inch voor de Macan GTS. Ook heeft Porsche gesleuteld aan het Porsche Active Suspension Management, waardoor de SUV betere wegligging in de bochten heeft en nog directer reageert op het stuurwiel. Voor de GTS is voortaan ook sportluchtvering standaard.  

De binnenkant

Het interieur van de Macan is ook aangepast: er is een nieuwe, elegante, middenconsole gemonteerd met aanraakvlakken in plaats van knoppen. Voor de selectie van de PDK-transmissie is er nu een nieuwe, kortere keuzehendel. Met het 10.9-inch full HD-touchscreen kan het Porsche Communication Management bediend worden. Bovenop het dashboard zit nu standaard een analoge klok. 

Voor de Macan GTS heeft Porsche nu het GTS Sport-pakket beschikbaar met 18-voudig verstelbare sportstoelen, GTS-belettering in Pythongroen, Race-Tex bekleding en stijvere vering. 

Gebleven is dat alle motoren gekoppeld zijn aan de Porsche-Doppelkupplung (PDK) met zeven versnellingen en het Porsche Traction Management (PTM) vierwielaandrijvingssysteem. 

De motoren

Het basismodel heeft een nieuwe 2.0 liter viercilinder met 265 pk onder de motorkap. De Macan S en Macan GTS zijn bedeeld met een 2.9 liter V6 biturbo, met respectievelijk 380 pk en 440 pk en dat is behoorlijk meer power dan voorheen. 

De vanafprijzen van de nieuwe Porsche Macan zijn: €101.900 voor de Macan, €120.800 voor de Macan S en €139.300 voor de Macan GTS. Bestellen kan nu al, de aflevering is dan omstreeks oktober te verwachten.

https://youtu.be/dzRxvJAKZh8
Porsche Macan-2
Porsche Macan-3
Porsche Macan-4
Porsche Macan-5
Porsche Macan-6

Kijk meer informatie over de vernieuwde Porsche Macan op de website van Porsche.