De nieuwe Porsche Macan S

Een paar maanden geleden werd de basis Macan opgefrist, nu is z’n sterkere en snellere broertje, de Porsche Macan S aan de beurt. En daar blijft het niet bij, ook de Macan GTS en Macan Turbo ondergaan een verjongingskuur. Optisch gezien stellen de verschillen met de huidige Macan modellen niet zo veel voor. Denk aan een lichtbalk aan de achterkant die over de gehele breedte van de auto loopt, nieuwe led-verlichting, nieuwe bumpers en nieuwe wielen. Een gemiste kans? Nou nee, die Porsche Macan is het bestlopende model in de Porsche winkel, dus waarom het risico nemen van een compleet nieuw design. Komt bij; de Macan was al met voorsprong de beste middelgrote SUV van dit moment. Een prachtig design gecombineerd met sublieme wegligging en motorisering. Wat dat laatste betreft, de 3,0-liter geblazen V6 benzinemotor van de Macan S heeft nu 354 pk, 14 pk meer dan de huidige versie. In 5 seconden van 0 naar 100 km/h sprinten, da’s lekker toch? 

Porsche heeft de gasrespons nog scherper afgesteld, het vierwielaandrijvingsysteem Porsche Traction Management-systeem is verbeterd en de remmen zorgen voor een kortere remweg.

Buitenkant

Subtiele wijzigingen dus aan de buitenkant. Nieuwe wielen zorgen voor meer dynamiek in de bochten en standaard zitten er 20 of 21 inch velgen op evenals led-koplampen en -achterlichten. 

Binnenkant

In het interieur valt meteen het grotere infotainmentscherm op. Nu 11 inch in plaats van 7 inch. De ventilatieroosters zijn verplaatst naar onder het scherm.

De standaarduitrusting is verder uitgebreid met de Connect Plus-module, met real-time verkeersinformatie een Here Cloud-verbinding, die met andere auto’s, mits over dezelfde  functionaliteit beschikkend,  kan verbinden en informatie over verkeer en de toestand van de weg kan uitwisselen. Met de nieuwe Offroad Precision App is het mogelijk om ritten op te slaan en te analyseren. Handig is ook de rijhulp, die automatisch accelereert en afremt, maar ook zelf kan sturen in de file of in langzaam rijdend verkeer.

Motor

Ondanks dat de 3,0-liter V6 van de Macan 14 pk sterker is geworden, is het verbruik lager geworden. De V6-motor van de Macan S heeft een turbo die tussen de cilinderrijen is geplaatst, waardoor de gasrespons is sneller geworden omdat de uitlaatgassen een kortere weg hoeven af te leggen tussen verbrandingskamers en turbo. De 354 pk sterke motor zorgt voor een sprint naar de 100 km/h en een topsnelheid van 254 km/h.

Kies je voor de optie Porsche Active Stability Management (PASM), dan heb je in hoogte verstelbare luchtvering aan boord. 

Bestellen kan per direct, de levering start in maart 2019. Porsche vraagt € 99.900 voor de vernieuwde Macan S, een kleine prijsverhoging, want de huidige kost € 98.700. De basis Macan, dus met viercilinder, heeft een vanafprijs van € 75.300. Het is wel jammer dat de overheidsmaatregelen in Nederland ervoor zorgen dat topproducten zoals de Porsche Macan voor een steeds kleinere groep gelukkigen financieel bereikbaar is. Vergelijk maar eens met de Duitse prijzen voor dezelfde auto’s; een basis Macan kost in Duitsland € 58.763 en een Macan S € 64.356.

Op de prijslijsten van Porsche zul je geen dieselmotoren aantreffen en die gaan er ook niet meer komen.

Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!