Cupra Tavascan

Cupra Tavascan

Eind 2023 start Cupra met de productie van de Cupra Tavascan. Het is eigenlijk de eerste Cupra met het eigen familiegezicht van het merk. Dat klinkt wat raar, het merk staat immers al vanaf 2018 los van het Spaanse merk SEAT. De eerste modellen van Cupra waren vooral aangepaste versies van SEAT en Volkswagen (de elektrisch aangedreven Born). Komende Cupra modellen zullen dus ook uiterlijke overeenkomsten met de Tavascan hebben. Cupra heeft emotie en sportiviteit als kenmerken voor het merk benoemd, en dat is met de Tavascan zeker gelukt!

Na de Born is de Tavascan het tweede 100% elektrische model van Cupra. De auto is gebouwd op het MEB-platform van het VAG concern, waarop ook bijvoorbeeld de Volkswagen ID 4 en 5 staan. De Cupra Tavascan gaat concurreren met de Kia EV6, Tesla Model Y Volkswagen ID5, BMW iX1, Audi Q4 E-tron Sportback, Skoda Enyaq Coupé en Volvo C40 Recharge. Allemaal auto’s met een prijs van om en nabij 50.000 euro. Ben je op basis van de eerste beelden van de Tavascan enthousiast geworden? Dan hebben we hier het goede nieuws dat de auto van 4 t/m 8 oktober in de Cupra City Garage Rotterdam te zien is!

De buitenkant

Het is duidelijk te zien dat Cupra veel aandacht heeft besteed aan het uiterlijk van de Tavascan. De coupé-SUV komt zowel agressief als sportief over, met een opvallend sterke persoonlijkheid. De Cupra Tavascan is 4,64 meter lang, 1,86 breed en 1,60 hoog. Opvallend is de LED-verlichting in de vorm van drie driehoekjes die drie dimensionaal lijken. Apart zijn ook de lichtgevende Cupra logo’s aan de voor-en achterkant. Ondanks de coupé-daklijn is de binnenruimte dank zij het MEB platform ruim voldoende voor minstens vier volwassenen, de been- en hoofdruimte achterin zijn dik voor elkaar. Standaard staat de auto op 19-inch wielen, 20 en 21 inch zijn optioneel. Wij vinden het uiterlijk van de Tavascan zeer geslaagd. Een ruitenwisser op het achterraam ontbreekt, die zou volgens Cupra niet nodig zijn omdat door de vorm van de Tavascan de wind ervoor zorgt dat de achterruit schoongeblazen wordt.

De binnenkant

Ook aan de binnenkant is de Tavascan een opvallende auto. Vooral door de subtiele indirecte verlichting, de flonkerende sterren op de deurbekleding en de groot uitgevallen middenconsole. Aan het dashboard is een groot, 15-inch, display bevestigd. De kuipstoelen zorgen voor een goede zit, ook tijdens snel genomen bochten. Qua rijstanden kun je kiezen uit Range, Comfort, Performance, CUPRA, Individual en Traction (die laatste alleen voor de vierwielaangedreven versie). 

De aandrijving

Vooralsnog komt de Tavascan in twee uitvoeringen beschikbaar qua aandrijving. Wel allebei met een watergekoeld 77 kWh accupakket. De Endurance uitvoering met 286 pk sterke elektromotor heeft achterwielaandrijving en een verwachte gemiddelde actieradius van 547 kilometer. De Tavascan VZ heeft 340 pk, vierwielaandrijving dankzij aparte elektromotoren op de voor- en achteras en een actieradius van gemiddeld 517 kilometer. De Tavascan VZ is overigens qua prestaties wel de uitvoering die je moet hebben, een sprint van 0-100 km/u kan in slechts 5,6 seconden.

Vergeleken met de andere VAG auto’s (Volkswagen, Skoda) op het MEB-platform is de Tavascan een zeer opvallende auto, dus zeker een aanrader als je een hekel aan saai hebt…Begin 2014 staat de Tavascan bij de dealers. En wil je de auto van 4 t/m 8 oktober in de Cupra City Garage Rotterdam zien? Schrijf je dan hier in.

Cupra Tavascan-2
Cupra Tavascan-3
Cupra Tavascan-4
Cupra Tavascan-5