wijnetiket

What’s in a label? Orde in de chaos van het wijnetiket

Bourgondiër en wijnliefhebber Anne ter Hark (26) leert jullie met veel plezier elke maand wat bij over wijn; van leuke, handige weetjes tot tips voor bij het uitzoeken van wijn in een supermarkt, café of restaurant.

Het wijnetiket lezen

In mijn vorige artikel vertelde ik jullie al kort over kwaliteitsaanduidingen op een wijnetiket, maar er staat nog zo veel meer nuttige – of gewoon leuke – informatie op het etiket waaraan je kunt zien met wat voor soort wijn je te maken hebt! Waarom verschillen wijnetiketten zo van elkaar? En wat zegt het design ervan eigenlijk over de wijn zelf? Deze maand neem ik jullie mee in de wondere wereld van het wijnetiket.

Zeven verplichte vermeldingen

Er is een aantal elementen dat volgens de richtlijnen van de EU verplicht op het etiket moet staan. De consument heeft er immers recht op om te weten wat hij drinkt. Zolang de volgende zeven aanduidingen op het label staan, mag de wijnboer er verder zijn creativiteit op loslaten.

  1. Wijncategorie
    Hieruit blijkt in welke kwaliteitscategorie de wijn valt (bijv. AOC of DOC)
  2. Herkomstbenaming
    De plaats, de streek of het land waar de wijn vandaan komt
  3. Naam en adres van de bottelaar
  4. Alcoholgehalte in procenten
    Het percentage mag maximaal 0,5% afwijken van het werkelijke gehalte
  5. Nominaal volume
    De hoeveelheid wijn in de fles (meestal uitgedrukt in cl of ml)
  6. Partijnummer van de botteling
    Dit is voor de consument niet van belang. maar in het kader van de productaansprakelijkheidswetgeving moet de wijn traceerbaar zijn.
  7. Allergenenvermelding
    Indien er extra sulfiet is toegevoegd aan de wijn, moet dit op het etiket vermeld worden

Overigens gelden deze regels voor stille wijn. Voor mousserende en gearomatiseerde wijn zoals sangria of glühwein wijken deze verplichte vermeldingen enigszins af.

wijn1

Facultatieve vermeldingen

Het bovenstaande etiket vind ik in zijn eenvoud erg stijlvol. Het lettertype is mooi en de meeste informatie staat op het ruglabel, waardoor het label aan de voorkant overzichtelijk en aantrekkelijk blijft om te zien. Naast de verplichte aanduidingen heeft deze wijnboer, een Nederlander, ervoor gekozen om op het etiket te zetten van welke druiven de wijn is gemaakt, in welk jaar deze zijn geoogst, hoe de wijn smaakt, hoe je deze het best kunt consumeren en tot slot kom je wat meer te weten over zijn wijngaard in de Rhônestreek, ‘Domaine Saint Martin’. Het vermelden van deze en andere (facultatieve) informatie – zoals een eventuele prijs die de wijn heeft gewonnen – maakt de wijn aantrekkelijker voor de consument, en dat is tenslotte wat je wilt als producent!

Het bepaal je het design?

Wat betreft het literaire gedeelte van het etiket, moet een wijnboer zich dus aan bepaalde regels houden. Maar als het gaat om het design van het etiket krijgt hij nauwelijks tot geen regels opgelegd. De producent mag helemaal zelf weten of hij wel of geen afbeelding op het etiket zet en in welke stijl hij het etiket ontwerpt (of laat ontwerpen). Hij kan het zo gek maken als hij zelf wil.

Wat kan je dan als wijnboer het best op het etiket zetten? Veel wijnhuizen die zich op een jongere generatie willen richten, zullen eerder voor een modern en hip ontwerp kiezen dan voor een klassiek etiket. Desondanks is onlangs uit onderzoek gebleken dat tachtig procent van de consumenten die wel eens wijn kopen op basis van het etiket een klassiek etiket met daarop bijvoorbeeld een château verkiest boven een etiket met hippe symbolen, logo’s of tekeningen. Het merendeel hiervan is jongere. Zij denkt dat een klassiek etiket verbonden is met hoge kwaliteit en de jeugd is op zoek naar dat soort houvast als het om wijn gaat. (bron: Nationale Wijnenquête 2014)

wijn2Geef ze eens ongelijk; de bovenstaande etiketten vallen zeker op en zullen menigeen een glimlach ontlokken, maar of de wijn die erin zit van hoge kwaliteit is? Ik betwijfel het…

Bronnen: hema.nl, http://www.kvnw.nl/Downloads/het_wijnetiket.pdf
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!