Mijn koffer is kwijt, wat nu?
Miss Legal schrijft iedere twee weken een artikel voor de lezeressen van Lifestyle NWS vol met tips rondom juridische kwesties en empowerment! Vandaag: mijn koffer is kwijt, wat nu? De vakantie begon zo leuk voor Jasmine en haar vriend. Gezellig nog wat gewinkeld op Schiphol en een rustige vlucht naar Gran Canaria. Maar bij aankomst op het vliegveld bleek haar koffer er niet te zijn. Jasmine nam direct contact op met Miss Legal, want wat moest zij nu zonder al haar kleren en toiletspullen?
Direct PIR-formulier invullen op de luchthaven
Wanneer je koffer niet is aangekomen, moet je altijd direct op de luchthaven een PIR-formulier in (laten) vullen. Met dit Property Irregularity Report kan de luchtvaartmaatschappij zoeken naar jouw bagage. De bagagesticker die op je boardingpass geplakt is, is daarbij heel belangrijk. Met dit nummer kunnen ze zien waar jouw koffer is. Vraag altijd een kopie van het PIR, dit heb je misschien later nog nodig voor de verzekering.
Is je koffer gevonden dan zorgt de luchtvaartmaatschappij er voor dat deze naar je hotel of appartement gestuurd wordt.
Contact opnemen met reisverzekering
Heb je een reisverzekering afgesloten, neem dan contact met hen op. Vaak heb je namelijk het recht om alvast wat eerste noodzakelijke spullen te kopen, voor bijvoorbeeld een bedrag van € 50,- per dag. Zo kan je vakantie toch alvast beginnen.
Anders luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen
Heb je geen reisverzekering of vergoeden zij niets, dan kun je de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen. Je kunt bij hen het verzoek om een schadevergoeding indienen voor de dagen dat je geen koffer hebt gehad.
Voorgoed kwijt
Is je koffer blijvend kwijt? Dan krijg je vaak een vergoeding per kilo bagage (volgens het Verdrag van Montreal). Er wordt helaas niet gekeken naar de echte waarde van al je bagage. Neem daarom kostbare spullen altijd mee in je handbagage!
Tips van Miss Legal
Denk bij het indienen van een klacht/ schadeclaim aan de volgende termijnen:
- Bij vertraagde bagage: binnen 21 dagen nadat je je koffer hebt ontvangen, moet je de luchtvaartmaatschappij schriftelijk aansprakelijk hebben gesteld.
- Bij beschadigd bagage: ook dan heb je vaak recht op een vergoeding. Dien dan binnen 7 dagen nadat je je bagage hebt ontvangen schriftelijk een klacht in.
Hoe kan Miss Legal jou helpen?
Wil je een specifiek advies voor jouw situatie? Neem gerust contact met ons op voor een gratis 5 minuten advies of kijk even rond in onze webshop.
Meer travelnieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS travelrubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!