Maserati Alfieri, where are you?
Ruim 2 jaar geleden bestond Maserati 100 jaar en ter ere daarvan pakte Maserati groots uit met de Alfieri Concept. De reacties op de Alfieri waren zeer enthousiast: een schitterende vormgeving, helemaal in lijn met de aloude Italiaanse filosofie over sportwagens. Dat wil zeggen: probeer de sportwagen er zo licht mogelijk uit te laten zien en zorg voor een goede balans tussen ronde en vlakke carrosseriedelen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitse designers, die meer op een krachtige en massieve uitstraling inzetten. De Alfieri zou gaan concurreren met de Porsche 911 en Jaguar F-Type.
Maar goed, we zijn nu 2 jaar verder en is nog geen productie Alfieri in beeld.
Wat is er aan de hand
Het heeft alles te maken met de aantallen. Maserati is onderdeel van Fiat Chrysler en de baas daarvan, Sergio Marchionne, heeft Maserati een meerjaren verkoopschema opgelegd met als horizon dat Maserati in 2018 75.000 eenheden moet verkopen.
In 2013 verkocht Maserati 16.000 auto’s en voor 2016 zullen dat er iets meer dan 40.000 worden. Hoewel dus al verkooprecords worden gehaald, gaat het in dit tempo niet lukken om de 75.000 te halen in 2018. Porsche heeft laten zien wat je moet doen om de aantallen flink op te krikken: ga als sportwagenfabrikant ook SUV’s produceren! De Cayenne’s en Macan’s zijn nu niet aan te slepen. Maserati moet die weg dus ook op.
De Levante SUV
Sinds kort rolt daarom de Levante SUV van de band in de fabriek in Modena. De verkoop van de twee vierdeursportlimousines, de Ghibli en Quattroporte blijft wat achter op schema en de 2+2 zits GranTurismo is al weer van 2007 en dus verouderd. Om alles op alles te zetten heeft Maserati er nu de voorkeur aan gegeven om eerst een nieuwe GranTurismo en een daarvan afgeleide GranCabrio te ontwikkelen en daarna pas de Alfieri. En dat zal naar verwachting helaas pas in 2020 zijn…. De auto komt dan in tweezitscoupé en cabriolet uitvoering. Naast de benzine-uitvoeringen met 410, 450 en 520 pk sterke V6 motoren heeft Maserati nu ook een elektrische versie aangekondigd. Daarvoor moet de bodemarchitectuur van Maserati uiteraard aangepast worden, want die is nu alleen geschikt voor de V6.
Het wachten waard
De Alfieri moet voor Maserati worden wat de 911 is voor Porsche: niet het best verkopende model, maar wel het model dat het sportwagenimago van het merk glans geeft. Schitterende vormgeving, aan de buitenkant, maar zeker ook aan de binnenkant! Weg met al die overbodige knoppen; een stuur, een en paar pedalen, interactieve beeldschermen en een schakelpookje dat de motor dirigeert …..meer heb je niet nodig toch?
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!
No Comments