search

Published by DN Smit Productions

Werk slimmer,
niet harder!

Written by Lifestyle NWS, 2 weeks ago, 0 Comments
FacebookEmailTwitterPinterestPrintShare

Werk slimmer, niet harder!

Je kunt je hersenen trainen om slimmer te werken. Twee experts geven tips en trucs.

Concentratie is cruciaal

Cruciaal voor goede informatieverwerking is concentratie. Concentratie is lastig en Van den Brandhof heeft hier allerlei tips voor. Fysiek gezien valt het niet mee om onze hersenen “bij de les te houden” aldus Band. ‘Onze hersenen gebruiken twintig procent van onze voorraad aan zuurstof en glucose. Zeker als wij geconcentreerd zijn. Om te overleven is ons lichaam altijd gericht op besparen. Door de concentratie los te laten is er meer zuurstof en glucose beschikbaar voor de rest van het lichaam.’

De huidige kantoorinrichting en computergebruik bevorderen de concentratie niet aldus Van den Brandhof. ‘Kantoortuinen of flexplekken zijn destructief voor de concentratie. Een telefoontje van een medewerker zorgt voor een productiviteitsverlaging van bijna veertig procent bij zijn collega’s. En de mobiele telefoon, de vele e-mails verstoren ook doorlopend onze concentratie.’

Verwerk beter en sneller informatie

Ondanks dat het ons moeilijker wordt gemaakt om te concentreren, moeten wij toch veel informatie snel verwerken. Van den Brandhof heeft tips om dat te realiseren.

1. Motivatie en voorbereiding

Ben je gemotiveerd om iets te willen weten, dan neem je  veel sneller en makkelijker informatie op. Je kunt je motivatie versterken door voor jezelf vast te leggen welk eindresultaat je wilt bereiken bij het lezen van een rapport of boek. Van den Brandhof: ‘Dit helpt je om het vol te houden bij taaie stukken omdat je weet waarvoor je het doet.’

Voorbereiding is eveneens belangrijk om sneller informatie te verwerken. ‘Begin niet lukraak te lezen maar benader een rapport of boek als een legpuzzel en doe de makkelijke stukjes eerst. Lees de achterflap, de inhoudsopgave, de conclusies en blader er doorheen. Je krijgt zo een beeld van wat de schrijver wil vertellen. Lastige stukken zijn beter te plaatsen als je weet waar de schrijver naar toe wilt.’ Een goede voorbereiding voorkomt ook dat je onnodige dingen leest. ‘De meeste boeken of rapporten bevatten maar vier tot elf procent aan sleutelinformatie.’

2. Concentratie

Een basisregel voor concentratie is: bezig zijn met één ding tegelijk. Dus zet de telefoon, tablet en e-mail uit. Gemotiveerd zijn bevordert al de concentratie. Praktische maatregelen kunnen helpen om de aandacht minder snel te laten verslappen. Van den Brandhof: ‘Zorg voor een alerte houding: ga rechtop zitten met goed licht. Deze alerte houding geeft het lichaam het signaal dat het menens is en dat verbetert de concentratie. Zorg ook voor een opgeruimde omgeving, regelmatige ontspanning en lees niet te lang achter elkaar. Gebleken is dat onze concentratie na 45 minuten sterk terugloopt.’

3. Snellezen

We lezen relatief langzaam omdat wij op spreeksnelheid lezen. Van den Brandhof traint mensen om op denksnelheid te lezen. Hij adviseert om een pointer, bijvoorbeeld markeerstift, te gebruiken om de regels te volgen in de tekst en relevante sleutelwoorden te markeren. ‘Onze leessnelheid wordt ook beperkt door het steeds terugspringen naar eerder gelezen woorden. De pointer stimuleert ons om door te gaan.’

Deze tips gelden in eerste plaats voor het lezen van papier aldus Van den Brandhof. ‘Op het scherm lezen wij 25-30 procent langzamer. Dit tempo kan ook omhoog door speciale software te gebruiken.’

Ook Band zegt dat sneller lezen geleerd kan worden. Er zit wel een grens aan. ‘Een boek in een uur lezen gaat niet lukken. Je moet ook informatie opnemen en dat kost tijd.’

4. Onthouden van informatie

Om de gelezen informatie te kunnen onthouden gebruikt Van den Brandhof mindmaps. Met kleuren maak je een schema met daarin de belangrijkste informatie in beelden en tekst. ‘Onze hersenen zijn gevoelig voor kleur, vorm en locatie. Door deze te combineren met tekst stimuleer je beide hersenhelften en je geheugen. Natuurlijk moet je de mindmap wel regelmatig bekijken maar informatie in beelden is gemakkelijker te onthouden dan alleen tekst.’

Band beaamt dat het geheugen te trainen is. Hij noemt het boek  ‘Het Geheugenpaleis’  van journalist Joshua Foer. Hij beschrijft hierin de geheugenwedstrijden die hij bezocht. Voor de grap begon hij zich te verdiepen in de trucjes die de deelnemers gebruikten. Hij ontdekte dat ook zijn geheugen met sprongen vooruitging als hij die toepaste.’

Breintrainingen leveren vooral winst op bij vaardigheden die we geneigd zijn te verwaarlozen, aldus Band. ‘Door de computer hoeven we minder te onthouden en kunnen we het ook slechter. Onze hersenen hebben de capaciteit wel en dat activeer je door trainingen.’

Tekst:  Angèle Steentjes
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!