Wat je moet weten over gratis proefpakketten

Miss Legal schrijft iedere twee weken een artikel voor de lezeressen van Lifestyle NWS vol met tips rondom juridische kwesties en empowerment! Vandaag: alles wat je moet weten over gratis proefpakketten. 

José schakelde onlangs de hulp in van Miss Legal toen zij, ongevraagd, een pakketje van Ultrabright ontving, mét daarbij een flinke rekening. José ging er in eerste instantie nog van uit dat dit een fout was en nam telefonisch contact met hen op. Zij kwam echter van een koude kermis thuis. Volgens Ultrabright had zij, toen zij enkele weken geleden een gratis proefverpakking aanvroeg, aangegeven dat zij een abonnement wilde afsluiten. Zij moest de factuur betalen, anders zou Ultrabright een incassobureau inschakelen. Het pakketje terug sturen mocht zij ook niet. Mag dit nu zomaar?

Duidelijk bij het aanbod

Helaas horen we dit soort verhalen steeds vaker. De belangrijkste vraag die hierbij beantwoord moet worden, is of bij de bestelling van het proefpakketje duidelijk vermeld stond dat je hierbij direct een abonnement zou afsluiten. Wanneer deze informatie niet duidelijk stond aangegeven tijdens het bestelproces, dan hoef je hiervoor ook niet te betalen.

Dat de informatie over vervolgzendingen in de algemene informatie is opgenomen, is niet voldoende. Het moet duidelijk vermeld staan bij het aanbod zelf. Wanneer dit laatste niet het geval is, dan hoef je ook niet te betalen voor deze bestelling. Is er al geld afgeschreven, omdat je het betreffende bedrijf hebt gemachtigd om bijvoorbeeld de leveringskosten te betalen? Dan kun je dit bedrag binnen 56 dagen storneren van je bank. Schrik ook niet te snel van een brief van een incassobureau. De ondernemer moet kunnen aantonen dat jij akkoord bent gegaan met het afsluiten van een abonnement. Kan hij dit niet? Dan hoef je ook niet te betalen, ook niet aan een incassobureau.

Checklist van Consuwijzer.nl

Consuwijzer.nl heeft op haar website een checklist opgenomen, waarmee je na kunt gaan of je wel of niet moet betalen voor een vervolgzending. De belangrijkste situaties zijn:

  • Stond er bij het aanbod op de website geen informatie over eventuele vervolgzendingen, dan ben je hier niet mee akkoord gegaan en hoef je hier ook niet voor te betalen;
  • Een ondernemer mag niet alleen in de algemene voorwaarden zetten dat het om een betaald abonnement gaat. Er is dan geen overeenkomst gesloten en je hoeft niet voor vervolgzendingen te betalen;
  • Wanneer er bij het proefpakket een brief zit, waarin staat dat je het moeten laten weten wanneer je geen vervolgzending wil ontvangen en dit heb je niet gedaan, dan hoef je toch niet te betalen voor een vervolgzending;
  • Stond tijdens het bestelproces van het proefpakketje het vinkje voor het afsluiten van een abonnement standaard aan? Dit mag wettelijk gezien niet, je hoeft niet te betalen voor vervolgzendingen;
  • Wanneer je (al dan niet per ongeluk) akkoord gaat met de vervolgzendingen (door deze optie bijvoorbeeld aan te vinken of doordat je het niet goed gelezen hebt), dan geldt dat er een rechtsgeldige overeenkomst is gesloten en dan dien je altijd te betalen. Vergeet je niet af te melden voor nieuwe zendingen.

Wat kan Miss Legal voor jou doen?

Heb jij ook een aanmaning liggen van een vervolgzending die je niet hebt besteld? Laat het ons weten en ontvang van ons een gratis five minute advice met tips over wat je zelf kunt doen, en een offerte met wat wij voor jou kunnen doen. Miss Legal is een laagdrempelig juridisch platform voor ondernemers en particulieren met zeventien professionals in vier landen (Nederland, België, Spanje en Portugal). Sla ons nummer (+31638785969) op zodat je ons altijd via telefoon, SMS of WhatsApp kunt bereiken.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!