Polestar 1 white exterior, front

Polestar 1

In 2015 nam Volvo het Zweedse tuningsbedrijf Polestar over. Sinds die tijd heeft Polestar zich omgevormd tot een producent van elektrische auto’s. De Chinese eigenaar van Volvo, Geely, heeft 640 miljoen euro uitgetrokken voor die ombouw en bouwt op dit moment een splinternieuwe productielocatie in Chengdu, China. Het eerste model is onlangs vol trots door de Zweden en Chinezen gepresenteerd; de Polestar 1. Het is een hybride sportwagen met de mogelijkheid om 150 km puur elektrisch te rijden. En dat is op dit moment een record voor hybride auto’s. De bedoeling is dat Polestar uiteindelijk alleen 100% elektrische auto’s maakt voor het sportieve segment. De Polestar 1 is een 2+2 GT Coupé met een totaal vermogen van 600 pk. Volvo levert 50% van de onderdelen, vooral de techniek, de rest ontwikkelt Polestar zelf. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de carrosserie van carbon. 

De planning is dat er van de Polestar 1voorlopig 500 stuks per jaar worden gemaakt en in slechts 6 landen geleverd; Nederland, Duitsland, Zweden, Noorwegen, de Verenigde Staten en China. Dit zijn de landen waar de Polestar de grootste vraag verwacht. De volgende geheel elektrische modellen zullen in grotere aantallen worden geproduceerd.

Vanaf begin 2018 kun je een Polestar 1 bestellen, wel moet je voor de aflevering geduld hebben tot de tweede helft van 2018. De vraagprijs voor de Polestar 1 is nog niet bekend gemaakt. In eerste instantie leek het erop dat de Polestar 1 alleen in een soort uitgebreide private lease constructie met maandelijkse termijnen te verkrijgen was, maar later werd bekend dat de auto wel degelijk ook te koop komt. In dat maandtarief zit ook een haal- en brengservice voor onderhoud en een mogelijkheid om bijvoorbeeld voor buitenlandse reizen tijdelijk een andere auto van Polestar of Volvo te gebruiken.

Van buiten

De Polestar 1 heeft aan de buitenkant flink wat retro kenmerken van de Volvo P1800 die vanaf 1961 op de markt kwam. Hij heeft een bijzonder geslaagd krachtig en elegant Scandinavisch design. Erg sober aan de buitenkant zonder dat hij saai is. Het is zeg maar een coole Zweed met een enorme power onder de motorkap.

Bijna alle delen van de buitenkant zijn van met carbon versterkt kunststof gemaakt. Hierdoor is de carrosserie licht van gewicht, maar heel sterk en dat verhoogt de rijprestaties.

De spoiler aan de achterkant komt omhoog bij snelheden boven de 100 km/h waardoor de downforce op de achteras flink toeneemt. Het dak is volledig van glas gemaakt. De Polestar 1 staat op grote 21 inch wielen met bandenformaat 275/30 (voor) en 295/30 (achter).

Van binnen

Het interieur is zoals in de recentste Volvo’s; stijlvol, comfortabel en gebruiksvriendelijk. Natuurlijk zit de auto vol met veiligheidsvoorzieningen.

De motor

De Polestar 1 heeft een hybride aandrijving; een 2.0 ltr 4 cilinder turbo benzinemotor met 336 pk voor aandrijving van de voorwielen en 2 elektromotoren met 109 pk ieder voor aandrijving van de achterwielen. Daarbij komt nog een Integrated Starter Generator (ISG) met 46 pk. De te behalen maximum snelheden voor de sprint en top heeft Polestar nog niet bekend gemaakt, reken er maar op dat die tot de snelste in het segment zullen behoren.

Bestellen

Zoals al vermeld zal de Polestar 1 met een soort maandabonnement verkrijgbaar worden, waarbij je de keuze hebt uit een twee of drie jaarscontract. Kopen kan dus ook, maar dan alleen online.

Polestar 1 black exterior, on location

 

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!