New MINI Countryman

De Countryman is de maxi van MINI. Het is een SUV die in de verste verte niet meer lijkt op de oorspronkelijke MINI. Is dat erg? Wat ons betreft niet. Het is gewoon een hele leuke en praktische auto. De nieuwe versie van de Countryman is overigens een stuk groter dan de huidige versie. In lengte scheelt het 20 centimeter en in breedte 3 centimeter en hij is nu 4 meter 40 lang. De tweede generatie van de Countryman heeft scherpere lijnen aan de zijkanten en er zit veel nieuwe techniek in. Daarnaast komt MINI nu met zijn eerste plug-in-hybride ever.

In Nederland gemaakt

Van de bestaande Countryman heeft MINI bijna 550.000 stuks geproduceerd in het Oostenrijkse Graz. Voor MINI is het een belangrijk model, tot nu toe is 1 op de 3 geproduceerde MINI’s een Countryman. De nieuwe Countryman wordt in Nederland gemaakt en wel bij VDL Nedcar in het Limburgse Born. Naar verwachting zullen er in Born jaarlijks meer dan 110.000 Countryman’s worden gemaakt.

VDL NedCar

Nedcar is sinds 2012 in het bezit van de VDL Groep, het Eindhovense familiebedrijf (van der Leegte) dat de afgelopen jaren is uitgegroeid tot een grote industriële speler in de bouw en ontwikkeling van bussen, personenauto’s en halffabricaten. De jaaromzet is meer dan 3 miljard euro, het werk van meer dan 12.000 werknemers in 19 landen.

Sinds de overname is NedCar spectaculair gegroeid. Voor BMW wordt daar de MINI 3-deurs en MINI Cabrio gebouwd en daar komt nu dus de Countryman bij. Dat zorgt voor 1.200 banen erbij, bovenop de 4.000 die er al werken. Dat waren er nog 1.500 in 2012. De groei blijft aanhouden want onlangs werd bekend dat Nedcar ook de BMW X1 gaat produceren in Born.

VDL bouwt de productielijnen voor auto’s zelf, dus uitbreiding van de productie capaciteit in de NedCar fabriek in Born zal wat dat betreft geen problemen opleveren. Overigens heeft VDL in de USA ook 3 vestigingen opgezet om ook daar productielijnen te kunnen leveren voor de nieuwe fabrieken van BMW en Volvo en wie weet nog meer merken (Trump, alvast bedankt!)).

De buitenkant

De nieuwe Countryman oogt, ondanks z’n nu toch fikse maten, nog steeds compact. De ronde vormen van de eerste versie zijn er nu zo’n beetje af. Hij oogt als een stevige SUV, geschikt voor alle voorkomende klussen als familycar en off-roader als je de vierwielaandrijving kiest. Door z’n design onderscheidt hij zich flink van z’n concurrenten en daardoor vind je em leuk of helemaal niks. Mooi is dat je de auto helemaal naar je eigen smaak kunt stylen; de keuzemogelijkheden voor kleuren van lak, lichtmetalen wielen en materialen in de cabine zijn giga. Wij zien een witte Countryman met zwart dak en zwarte wielen wel op onze oprijlaan staan.

De binnenkant

Het dashboard is wel typisch MINI gebleven. Die grote cirkel in het midden verwijst nog steeds rechtstreeks naar de snelheidsmeter van de oer MINI. In die cirkel zijn het infotainmentsysteem en navigatie opgenomen met een 6,5 of 8,8 inch kleurendisplay. Trouwens MINI heeft veel aandacht besteed aan LED sfeerverlichting, op diverse plekken is die tevoorschijn te toveren. Handig is dat de achterbank over een afstand van 13 centimeter te verschuiven is voor meer beenruimte. Hierdoor zitten de drie personen op de achterbank nog comfortabeler.

Grappig is dat de Countryman nog 2 plaatsen extra biedt; als de auto stil staat en je de achterklep opent kun je daar een soort ‘picknickbank’ aanbrengen. Een zacht bekleed tweezitsbankje met een flap die beschermt tegen vuil.

Qua gemak en veiligheid heb je diverse systemen tot je beschikking; rijassistentiesystemen zoals botswaarschuwing met noodrem, een actieve snelheidsregelaar op basis van een camera, waarschuwing voor voetgangers met remfunctie, verkeersbordenherkenning en met de Find Mate-technologie kun je ‘tags’ plaatsen op belangrijke voorwerpen om ze met een geluidssignaal terug te vinden.

De motoren

De motoren komen uit de BMW schappen. Het begint met de Countryman Cooper 1.5 liter driecilinder met 136 pk, vervolgens een Cooper S 2.0 liter viercilinder met 192 pk, qua diesels het je de keuze uit een Cooper D met 150 pk en een Cooper SD met 190 pk. De Countryman John Cooper Works is de topmotorisering, een 231 pk sterke 2.0-liter benzinemotor.

Nieuw is de Cooper S E ALL4, een plug-in hybride met de aandrijflijn van de BMW 225xe. Dit is een driecilinder benzinemotor met een elektromotor met batterij, in totaal 224 pk, waarmee je 41 km emissievrij kunt rijden met een maximum elektrische snelheid van 120 km/h.

Vierwielaandrijving is beschikbaar in combinatie met alle motoren, evenals een Steptronic-automatische versnellingsbak met 6 of 8 versnellingen.

Prijzen

De prijzen van de Countryman zijn zeker niet mini te noemen. Het begint bij € 32.900,- voor de Cooper, de S versie is er vanaf € 39.900,- en wil je daarop All4-vierwielaandrijving dan betaal je zo’n € 4.000 extra. De Steptronic-automatische versnellingsbak kost € 1.800,- extra als het er niet al standaard op zit. Diesel is beschikbaar vanaf € 37.500,- voor de Cooper D en € 44.500,- voor de Cooper SD. De Countryman John Cooper Works kost € 50.900,-.

Vanaf 11 februari staat de nieuwe Countryman bij de dealer

 

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!