Lifestyle NWS Business Lady: Rachel Persoon

Voor de rubriek Lifestyle NWS Business Lady interviewen wij een aantal inspirerende dames over hun weg naar succes. Twee weken geleden was het de beurt aan DJ Estroe. Deze week spraken wij met Rachel Persoon!

‘Kom maar op! Ik ben er klaar voor.’ Sinds kort is de sprankelende Rachel Persoon in Amsterdam de drijvende kracht achter Typhoon Hospitality, een marketing & pr bureau gespecialiseerd in de hospitality industrie. Wellicht klinkt deze naam jullie bekend in de oren: zo presenteert Typhoon’s Marlies iedere maand een nieuw lijstje culinaire hotspots hier op Lifestyle NWS. Met een klantenbestand vol grote horecanamen als MR PORTER, THE DUCHESS, IZAKAYA, MOMO, The Butcher en mooie merken als Heineken, Deliveroo & Hendrick’s Gin groeide Rachel in vier jaar tijd uit tot een van de meest invloedrijke pr-adviseurs van Amsterdam. Pas 28 is ze, toch mag deze ambitieuze dame zichzelf partner van het bedrijf noemen. Dat leverde haar al een Viva400 nominatie op in de categorie Zakenwonders (Viva400-uitreiking is op 17 november 2016), een nieuwe categorie die zich focust op vrouwen die op zakelijk vlak uitblinken. Haar weg naar succes.

Niet lullen maar poetsen

‘Als Head of PR had ik een maand geleden nog een team van vijf man onder me. Dat zijn er inmiddels twintig geworden. Een behoorlijke omschakeling, maar na een intensief traject met mijn mentor Yaela ben ik er absoluut klaar voor.’ CEO Yaela Betsalel vertrok in oktober van dit jaar naar Nieuw-Zeeland om van Typhoon ook aan de andere kant van de wereld een succes te maken. Sindsdien is Rachel in Nederland het gezicht van het bedrijf. ‘Een overgangsproces waar we al zo’n half jaar mee bezig zijn. Yaela was toen net zes weken op wereldreis geweest met haar gezin en zij en haar man waren tijdens die reis verliefd geworden op Nieuw-Zeeland. Wat bleek, de liefde was wederzijds. Haar man had er zelfs een baan aangeboden gekregen.’ Terug in Nederland was de keuze snel gemaakt. Go-getter Yaela zag eigenlijk alleen maar kansen. Dan rolt zij haar bedrijf daar toch gewoon verder uit? Rachel: ‘Twee weken terug stapte ze met haar gezin het vliegtuig in. En geloof het of niet, Yaela heeft de eerste werkgesprekken alweer ingepland. Niet lullen maar poetsen is dan ook haar motto en tevens de belangrijkste les die ik van haar geleerd heb.’

Van lanceringsfeest tot bierviltje

Betsalel richtte Typhoon Hospitality op na het succes van de Amsterdam Bar Week, een event uit haar koker om consumenten de sfeer en kwaliteit te laten voelen van horecatenten waar ze anders niet zo snel zouden binnenstappen. Grote jongens als Heineken, Maxxium & LVMH bleken razend enthousiast en Betsalel kon niet meer terug: het project belandde in de vijfde versnelling en Yaela had ASAP versterking nodig. Rachel vertelt: ‘Na een studie aan de Hotelschool Den Haag (vestiging Amsterdam) ging ik in 2011 voor Yaela aan de slag als freelance project coördinator van de Amsterdam Bar Week. Het werd een groot succes. Na die week vroegen veel deelnemers – horecaondernemers en brandmanagers van drankenmerken – ons of het niet mogelijk was om hun het gehele jaar door via dit soort leuke events op de kaart te blijven zetten. We kregen er steeds meer klanten bij, mijn freelance contract werd omgezet in een vast contract en samen zagen we Typhoon in korte tijd flink groeien. Inmiddels bestaat Typhoon uit een team van twintig man dat all-round marketing en pr ondersteuning biedt: online marketing, event management, copywriting, design, direct marketing, social media, public relations etc. Van restaurant tot hotel tot spirit. Van het organiseren van een lanceringsfeest tot aan het ontwerpen van een bierviltje. Als het hospitality related is, it’s our business!’

Moordende concurrentie

Een verklaring voor het succes? ‘Dankzij de vooruitziende blik van Yaela in 2009 zijn we nu een nichespeler die met hospitality een heel specifieke markt bedient. Horecaondernemers hebben helemaal geen tijd om na te denken over een Facebook post of een persevenement. Die moeten zich 24/7 op hun zaak en de klanten focussen. Probleem is alleen dat de concurrentie in de grote steden moordend is. Alleen al in Amsterdam gaat er elke week wel een nieuw restaurant open. Hoe zorg je dan dat je opvalt? Zonder een uniek concept of een immens netwerk dat voor mond-tot-mond reclame kan zorgen, wordt dat een lastig verhaal. Nog lastiger wordt het als je concurrentie besluit om met Typhoon in zee te gaan en vervolgens in elk blad getipt wordt als de nieuwste hotspot. Het klinkt wat arrogant misschien, maar binnen de hospitalitybranche hebben we onszelf toch wel enigszins onmisbaar weten te maken. We doen ook niet meer aan acquisitie. Dankzij ons hechte netwerk komen de leads vanzelf.’

Horecamentaliteit

Dat Typhoon de branche inmiddels door en door kent, komt ook door het feit dat iedereen uit het team een link met de horeca heeft. ‘Die horecamentaliteit heb je nodig, anders hou je dit werk niet vol.’ Rachel stond als tiener al in de bediening van een restaurant. ‘Aan mij de taak om wildvreemden een fantastische avond te bezorgen. Als ze aan het eind van de avond met een glimlach naar buiten liepen, was mijn missie geslaagd. Het contrast van het werk is ook zo mooi. Aan de voorkant draait het allemaal om gastvrijheid, warmte en de juiste beleving terwijl er aan de achterkant gewoon snoeihard gewerkt wordt. Niet lullen maar poetsen is ook in de horeca een populaire lijfspreuk.’

9 tot 5? Eerder 9 tot 11!

‘Hospitality is absoluut een branche apart. Denk alleen al aan de afwijkende werktijden. 9 tot 5 is er niet bij. Het horecaleven speelt zich voornamelijk ‘s avonds en ‘s nachts af. Dus als je klantenbestand grotendeels uit horecaondernemers bestaat, zal jij ook in de avonduren aan de bak moeten. 9 tot 5 is bij Typhoon eerder 9 tot 11.’ Ter illustratie haar ‘Thing to do Today’ lijstje: ‘Vandaag ren ik van meeting naar meeting. Ik begin hier op kantoor met een financiële vergadering. Daarna moet ik snel door naar een meeting met het Pulitzer Hotel, een klant waar we al geruime tijd de pr voor mogen verzorgen. We nemen samen door wat er de afgelopen maand allemaal gebeurd is op pr-vlak en bespreken alvast de plannen voor Kerst en Oud & Nieuw. Vervolgens heb ik een afspraak met De Kanarie Club, een nieuw restaurant in De Foodhallen dat binnenkort haar deuren opent. Voor hen zijn we nog volop bezig met de openingsstrategie: wanneer laten we de eerste gasten binnen, waar halen we goed personeel vandaan, wat gaan we doen met het interieur, welke media willen uitnodigen voor het lanceringsfeest? Na De Kanarie Club ga ik door naar de opening van de grootste wijnbar van Nederland, een pop up event van Grapedistrict. Ik sluit mijn werkdag af met een feestlijke borrel bij Al Ninén, een klant van ons die haar eenjarig bestaan viert. Ik denk dat ik rond een uurtje of twaalf in bed lig…’

Triatlons en marathons

Zelfs in haar vrije tijd is Rachel een echte horecatijger. ‘Zakelijk gezien ben ik gemiddeld zo’n twee keer per week aan het dineren in een van onze restaurants en loop ik meerdere avonden per week events af. Maar ook als ik een avondje vrij ben, zul je me niet zo snel op de bank aantreffen. Niet alleen omdat ik totaal niet kan koken, voor mijn werk is het ontzettend belangrijk om te weten wat er speelt. Als er net een nieuw restaurant is geopend, ga ik daar de sfeer proeven. Ik leef in én voor de horeca.’ Tussendoor traint ze ook nog even voor een triatlon. ‘Vorig jaar heb ik samen met een groepje vrienden getraind voor de New York Marathon. Dat is ons toen zo goed bevallen dat we voor een nieuwe uitdaging zijn gegaan. Niet alleen leuk voor mijn sociale leven, ik merk ook dat als ik zonder een bepaald doel train, ik het sporten veel gemakkelijker voor me uitschuif; ach, ik ga morgen wel of ik haal het dit weekend wel in. Sporten is voor mij ook een manier om dit toch wel hectische leven vol te kunnen houden. Als je fit bent, kun je veel meer aan.’ Lacht: ‘Laten we ook niet vergeten dat ik bijna elke dag buiten de deur eet. Zonder beweging zal ik op een gegeven moment toch wel een keer uit mijn huis getakeld moeten worden.’

World Domination!

Partner van de zaak, een Viva400 nominatie op zak, een klantenbestand vol toppers, marathons en triatlons, what’s next? ‘We willen ons Typhoon imperium verder uitbreiden. Haha, zei ik serieus imperium? Dat klinkt best wel lekker eigenlijk! Die houden we erin. Yaela is op dit moment bezig om Typhoon vanuit Nieuw-Zeeland verder uit te rollen en in Nederland gaan we ons focussen op de Europese markt. Een van onze klanten, The Butcher, is afgelopen zomer geopend in Berlijn en IZAKAYA opent binnenkort haar deuren in Hamburg, Munchen en later ook Ibiza. Yaela en ik grappen al dat we elkaar straks halverwege de aardkloot tegenkomen. Typhoon Hospitality, World Domination!’

rachelpersoon

Tekst: Sophie Verschoor
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op TwitterFacebookInstagram en Pinterest!