Lifestyle NWS Business Lady: Lotte Nijborg

Voor de rubriek Lifestyle NWS Business Lady interviewen wij een aantal inspirerende dames over hun weg naar succes. Twee weken geleden was het de beurt aan Anna Nooshin. Deze week spraken wij met Lotte Nijborg!

‘Het is snoeihard werken, maar in dit wereldje word je ook verdomd goed in de watten gelegd. Van een persreis naar Parijs tot een merkenevent in Abu Dhabi, ik kom tegenwoordig op de mooiste locaties. Elk event gaat gepaard met de heerlijkste hapjes en de chicste drankjes. Op een regenachtige maandagavond in gala aan de champagne? Het wordt bijna normaal.’ Lotte Nijborg is de über enthousiaste powerchick achter het succesvolle Beautify.nl, een online lifestyle magazine voor de twentysomething vrouw die alles uit het leven wil halen. ‘Work Hard, Play Hard!’

Hardop, zonder schaamte, recht uit het hart

Twee jaar terug rolde Lotte op een wel heel bijzondere manier deze wereld van de glitter en glamour in. Tijdens een online inspiratiemiddag van haar toenmalige werkgever Hi raakte ze in gesprek met Slaven Mandic, mede-eigenaar van online uitgeverij Wayne Parker Kent. ‘Hij vroeg me naar mijn dromen en ik begon enthousiast over mijn passie voor schrijven. Als kind al pende ik hele dagboeken vol. Voor mijn moeder schreef ik gedichten en briefjes. Mijn vriend vindt nog steeds regelmatig een schrijfsel van mij in zijn binnenzak. Dat schrijven heeft dus eigenlijk altijd in me gezeten. Ook vertelde ik hem dat ik het als mijn missie zag om vrouwen te helpen blij te zijn met zichzelf. Want als je je mooi voelt, kun je de hele wereld aan. Waarop hij me antwoordde: ‘Bij Wayne Parker Kent hebben we eventueel nog ruimte voor een online beauty magazine. Ga maar een pitch schrijven en kom terug met een mooi plan.’ We kwamen precies op het juiste moment in elkaars leven. Niet geheel ontoevallig ook hoor. Vlak voordat ik Slaven tegen het lijf liep, had ik net een aantal gesprekken gehad met mijn vriend over mijn dromen en ambities. Qua carrière wilde ik meer. Hoe eng ook, ik geloof echt dat het realiseren van dromen begint met het uitspreken ervan. Hardop, zonder schaamte, recht uit het hart.’

1 miljoen unieke bezoekers

Na een concurrentieanalyse en een uitgebreid marktonderzoek (bij Hi was Lotte Online Marketing Manager) begon Beautify.nl langzaamaan vorm te krijgen. ‘In die tijd had je al een hoop persoonlijke beautyblogs, wat ik nog miste was een site waar ruimte was voor meerdere types. Bij een persoonlijk blog is de blogster het type dat centraal staat. Maar de beautytips voor een roodharige met een gemengde huid zijn anders dan die voor een brunette met een droge huid. Ik wilde hoe dan ook een inspirerende plek creëren voor iedere vrouw die wel wat hulp kon gebruiken bij haar zoektocht naar schoonheid, zowel van binnen als van buiten.’

In februari 2014 pitchte ze haar plan, in september was Beautify.nl een feit. ‘In de eerste kalendermaand hadden we ruim 600.000 unieke bezoekers. Gekkenhuis! Het was op de redactie – die toen nog bestond uit mezelf en één stagiair- bijna elke dag feest. De ene dag vierden we dat we duizend bezoekers tegelijk hadden, twee dagen later stond de teller al op drieduizend. In januari 2015 tikten we voor het eerst 1 miljoen unieke bezoekers per maand aan en dat bezoekersaantal is nooit meer gedaald. Dat succes vier ik nog steeds. Inmiddels niet meer met één stagiair maar met een heel team.’

Dave Roelvink

‘Een verklaring voor die mooie bezoekerscijfers? Qua content volgen we vooral heel erg ons gevoel. Wat willen vrouwen nou eigenlijk écht lezen? We schrijven vaak over zaken waar we ook met onze vriendinnen over praten. De naam Beautify doet misschien vermoeden dat we alleen over make-up schrijven maar niets is minder waar. Wij willen die vriendin zijn bij wie je voor álles terecht kunt. Van ergernissen op het werk tot liefdesverdriet, van foute mannen tot die spannende aflevering van Expeditie Robinson. Zo schreef ik laatst het stuk ‘7 redenen waarom we stiekem allemaal van Dave Roelvink beginnen te houden’. Ik betrapte mezelf er namelijk op dat ik deze enfant terrible stiekem eigenlijk best wel sympathiek begon te vinden. Ook in mijn omgeving waren de geluiden over die ontspoorde gast van dat seksfilmpje en die juwelenroof ineens verrassend positief. Mijn gevoel zegt dan: hier zit een verhaal in. Het artikel heeft op Facebook al 4.400 likes en eindeloos veel reacties opgeleverd.’

In een relatie met je laptop

‘Naast het bedenken van geschikte onderwerpen ben ik dagelijks bezig met de cijfers. Welke artikelen worden goed gelezen? Wat slaat minder goed aan en waar komt dat dan door? Hebben we een verkeerde kop gebruikt? Ligt het misschien aan de foto die we erbij hebben geplaatst? Je doet zo’n magazine er niet even bij. Je moet je vol overgave op zo’n project storten. In het eerste jaar van Beautify.nl zag ik bijna niemand meer. Ik had eigenlijk alleen een relatie met mijn laptop. Onafscheidelijk waren we, ik durfde ‘m nauwelijks dicht te klappen. Ik was als de dood dat als ik de teugels ook maar iets zou laten vieren, de boel in elkaar zou storten. Het kwam regelmatig voor dat ik om vijf uur s’ochtends wakker schrok en per se de bezoekersaantallen wilde weten. Tsja, ik ben een absolute perfectionist. Vermoeiend soms maar ook een eigenschap die je nodig hebt om van zo’n site een succes te maken. Daar staat tegenover dat succes zonder waardevolle vrienden weinig voorstelt. Daarom leg ik de laptop tegenwoordig ook weleens weg.’

Elke dag om zeven uur op

‘Mijn inner controlfreak heb ik al ietsjes meer onder controle maar ik leef nog steeds volgens een aantal vaste patronen. Iedere ochtend begin ik om zeven uur ’s ochtends met werken. Ik klap thuis mijn laptop open, maak voor die dag een redactieplanning, zorg dat ik op de hoogte ben van alles wat er op lifestyle gebied is gebeurd in de uren dat ik sliep en vertrek vervolgens om negen uur richting kantoor. Daar vul ik mijn dagen met het bedenken van nieuwe concepten, zit ik met merken om de tafel waarmee we een eventuele samenwerking kunnen aangaan, lees alle artikelen van mijn redacteuren door, begeleid mijn team, beantwoord lezersvragen (we beantwoorden alle vragen!), vergader met de salesafdeling, schrijf mijn eigen artikelen… Kortom: die werkdag komt wel vol.’

One day you’re in and the next day you’re out

Tussendoor loopt Lotte ook nog allerlei hippe evenementen af. ‘Fantastisch natuurlijk, die events. Maar vergis je niet, ook dat is werk. Het stikt tegenwoordig van de lifestyle magazines, om relevant te blijven moet je overal je gezicht laten zien. One day you’re in and the next day you’re out. Daar komt bij dat ik de uren waarin ik gefêteerd word, op een later moment moet inhalen. Het werk gaat gewoon door. Gelukkig ervaar ik mijn werk totaal niet als werk. Klink walgelijk cliché hè, maar ik meen het echt. Beautify is een deel van mijn leven, ik sta ermee op en ga ermee naar bed. Ook dat is een verklaring voor het succes. Ik ben ervan overtuigd dat als je iets met hart en ziel doet, je altijd zult slagen.’

Achter de cijfers schuilen échte mensen

Alle liefde die Lotte er dagelijks in stopt, krijgt ze dubbel en dwars terug. Beautify.nl heeft 1,2 miljoen trouwe bezoekers. Ze wordt tegenwoordig zelfs herkend op straat. ‘Bizar joh, laatst kwam er iemand op me afgestapt met “Hey Lotte, je bent net terug uit Marrakech hè, heb je het leuk gehad?”. Omdat ik achter de schermen zo hard aan het knallen ben, vergeet ik weleens dat er achter die bezoekerscijfers échte mensen schuilen. Op de redactie kregen we laatst een mailtje binnen van een meisje dat ons vertelde dat het artikel ‘13 redenen waarom roodharigen nog cooler zijn dan je misschien dacht’ haar zo goed had gedaan. Ze had altijd heel erg veel moeite gehad met haar rode haar maar door dit soort verhalen werd ze er steeds trotser op. Geweldig toch?! Die lezersreacties, daar doen we het uiteindelijk voor.’

Living the dream!

Eigenlijk is Lotte de verpersoonlijking van Beautify.nl. ‘Een luisterend oor bieden, mensen inspireren, opvrolijken en adviseren – soms ook ongevraagd, haha – dat heeft altijd in me gezeten. Net als mijn liefde voor beauty. Als ik mijn moeder mag geloven, stiftte ik mijn gezicht als kleuter al onder. Die passie heb ik niet van haar trouwens, mijn moeder had letterlijk één oogschaduw doosje waar altijd een flinke laag stof op lag. Misschien is het wel begonnen door mijn obsessie voor ballerina’s. Niet alleen was ik in de ban van hun roze tutu’s en spitzen maar ook van die perfect opgemaakte gezichten en dat prachtige haar. Eens per jaar gaf ik met mijn balletklasje een uitvoering en was ik voor even een échte ballerina, inclusief tutu, make-up, ingevlochten haren, glitters, de hele mikmak. Gelukkiger kon je me niet maken! Op Beautify.nl komt het nu allemaal samen; mijn liefde voor schrijven, mijn drang om mensen te helpen en mijn passie voor glitters, pumps en BB creams. Living the dream!’

lotte_nijborg

Tekst: Sophie Verschoor
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op TwitterFacebookInstagram en Pinterest!