Lifestyle NWS Business Lady: Kim Brouns

Voor de rubriek Lifestyle NWS Business Lady interviewen wij een aantal inspirerende jonge, talentvolle en sophisticated Nederlandse business ladies over hun weg naar succes. Twee weken terug was het de beurt aan Mirjam Obbes. Deze week spraken wij met Kim Brouns!

Dream big, go bigger!

‘If you can’t find what you’re looking for, create it yourself!’ Tegenwoordig zijn statement tees niet meer weg te denken uit het straatbeeld maar dat was een paar jaar geleden nog wel anders. Kim Brouns (34), gek op T-shirts, dook eind 2010 in die toen nog onbekende markt en startte haar eigen T-shirtlijn OKE by me, inmiddels gedragen door tout bekend Nederland. ‘Dream big, go bigger!’ Haar weg naar succes.

Crazy about T-shirts

Net als een tattoo is het statement shirt een manier geworden om een statement te maken zonder ook maar een woord te zeggen. Met haar label OKE by me was Kim in Nederland de eerste met dit soort T-shirts met een boodschap. Hoe is dat eigenlijk zo gekomen? ‘Zo lang ik me kan herinneren heb ik iets met T-shirts. Ik maakte er vroeger al een sport van om elk weekend een nieuw shirt te scoren voor tijdens het stappen. Destijds lag de focus vooral op de pasvorm. Mouwtjes, een aparte halslijn, een open rug of iets met touwtjes, dat soort zaken. Die ‘T-shirt tic’ is nooit meer overgegaan. Maar op een gegeven moment wilde ik toch iets meer dan alleen dat shirt met een aparte pasvorm. Ik wilde er iets van betekenis aan toevoegen, een shirt met een pakkende print en een passende tekst. Je kunt het je haast niet meer voorstellen maar dat soort statement shirts waren een paar jaar geleden nog helemaal niet te verkrijgen.’

Create it yourself!

‘ Tsja, if you can’t find what you’re looking for, create it yourself! Ik heb geen modeopleiding gevolgd maar grafisch ontwerpen kon ik wel. Ik werkte in die tijd bij het reclamebureau van mijn ouders en was daar onder andere verantwoordelijk voor allerlei ontwerpwerk. Ik kon goed overweg met InDesign en Illustrator, veel gebruikt ook in de mode, en besloot met behulp van die programma’s mijn eigen shirts te gaan ontwerpen. Al snel liep ik rond in mijn eigen creaties en kreeg ik regelmatig de vraag waar ik die tees had gekocht. Dat maakte dat ik eind 2010 besloot om het stoute shirt aan te trekken en er een echte business van te maken.’

Inschattingsfout

Een webshop leek haar een logisch begin. ‘Ik woon in het zuiden van Limburg, met een webshop zou ik ook de mensen in de Randstad of het Noorden van het land kunnen bereiken. Of zelfs over de grens! Maar dat bleek een inschattingsfout. In Nederland alleen waren destijds al ca. 40.000 websites. Je kunt nog zo’n mooi product hebben, als mensen je merk niet kennen, gaan ze je online ook echt niet vinden. Ik moest dus eerst voor naamsbekendheid zorgen.’

Ambassadrices

‘Ik heb toen een distributeur in de arm genomen met een fantastisch netwerk bestaande uit mooie verkooppunten waar OKE by me perfect bij aansloot. Inmiddels liggen mijn shirts al op meer dan 100 verkooppunten! Ook ben ik op zoek gegaan naar ambassadrices; Bekende Nederlandse vrouwen die qua doelgroep goed bij mijn label pasten, affiniteit hadden met mijn kleding en het graag wilden dragen. Maar als je in Limburg woont, loop je die dames niet zo snel tegen het lijf natuurlijk. Ik ben toen maar gewoon gaan bellen en mailen met “goh, zou je het leuk vinden als ik je een paar shirtjes toestuur?” En dat werkte! Kort daarna kreeg ik een berichtje van Quinty Trustful: “Hou de volgende aflevering van Eigen Huis & Tuin in de gaten, ik draag daar een OKE by me!”

GTST

Quinty Trustfull was OKE by me’s eerste ambassadrice en nog steeds is ze regelmatig te bewonderen in de shirts van Kim. ‘En die lijst van bekende fans is de afgelopen jaren alleen maar langer geworden. Anouk Smulders, Chantal Janzen, Nicolette Kluijver, Beertje van Beers… Ze zijn allemaal regelmatig te zien in mijn shirts. Zo gaaf! Het blijft onwerkelijk om mijn creaties voorbij te zien komen in programma’s als GTST, RTL Boulevard of Koffietijd. De appjes stromen ook altijd bij mij binnen dan. “Hey, ik zag net een OKE by me in programma x!” Mijn shirts hebben echt een herkenbare stijl. Een groter compliment kun je mij als selfmade ontwerper niet geven! Inmiddels durf ik ook wel te stellen dat er geen enkel ander merk zo herkenbaar en regelmatig te zien is op tv als OKE by me.’

Typisch OKE by me

‘Wat dat typische OKE by me shirt dan is? Ik werk vrijwel altijd met maar twee kleuren. De letters op het shirt gaan qua kleur weleens mee met de trends van dat moment maar voor de basis, de shirts zelf, hou ik het bij zwart, wit en grijs waar regelmatig een nieuwe kleur aan toegevoegd wordt. Kleuren die niet alleen iedereen staan maar die je ook elk seizoen weer kunt dragen. Uiteraard denk ik ook goed na over de boodschap op mijn shirts. Het is nooit blabla. Ik haal mijn inspiratie uit quotes die ik tegenkom in boeken, tijdschriften en films. Maar ik maak ook vaak gebruik van mooie songteksen, ik ben namelijk een onwijze muziekfreak. De typografie sluit ook weer aan op alle statements: een stoer lettertype bij een pittige boodschap, een romantisch font bij een lieve tekst. En last but not least: mijn shirts hebben altijd een fijne pasvorm en zijn gemaakt van goede kwaliteit.

Copycats

Omdat T-shirts tegenwoordig vrij simpel te bedrukken zijn, ligt er in haar business ook gevaar op de loer. ‘Ik heb weleens last gehad van copycats die met precies hetzelfde shirt op de markt kwamen. Daar is helaas weinig tegen doen. En misschien moet ik dat ook maar gewoon zien als compliment. Uiteindelijk draait het in de fashion ook om de merkbeleving. Een shirt met een print is maar een shirt met een print. OKE by me is een sterk merk met ambassadrices, een professionele webshop, mooie verkooppunten en kwaliteitsgarantie.’

Mr. Grey will see you now

Kim brengt vier collecties per jaar uit. Een paar weken terug lanceerde ze haar Spring Collection in het thema California Summer. ‘De huidige collectie springt in op dat heerlijke pre-zomerse gevoel en alle festivals die weer voor de deur staan. “You can’t overdose on music” staat er bijvoorbeeld op een van die shirts. Maar ook “Summer Lovin” en “California Dreamin” zijn met hun zoete trendkleurtjes absolute must-haves. Ook breng ik zo af en toe een ‘exclusive’ shirt op de markt dat inspringt op een hype van dat moment. Mijn “Mr. Grey will see you now” shirt dat ik een paar dagen voor de première van Fifty Shades of Grey lanceerde, werd een regelrechte hit!’

Dream big, go bigger!

OKE by me is inmiddels vier jaar in business en Kim runt het label nog altijd grotendeels zelf. ‘Ik werk samen met een hele fijne distributeur die zich bezighoudt met de verkoop en ik werk samen met een PR bureau in Amsterdam. Maar ik blijf verantwoordelijk voor de ontwerpen, het productieproces, de fotoshoots, mijn administratie enzovoort. Eerlijk is eerlijk, zo’n droom is hard werken. En naast tijd moet je ook een hoop geld investeren. Ik heb OKE by me helemaal zelf gefinancierd, winst ging meteen weer terug de zaak in en de eerste jaren heb ik mezelf ook geen salaris uitbetaald. Maar die investering begint zich nu terug te verdienen. Hoog tijd dus voor de volgende stap! Ik hoop mijn creaties binnenkort ook in Duitsland en België aan de vrouw te brengen. Mijn motto? Dream big, go bigger!’

Kim-Brouns

Tekst: Sophie Verschoor
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!