Lifestyle NWS Business Lady: Anna Nooshin

Voor de rubriek Lifestyle NWS Business Lady interviewen wij een aantal inspirerende dames over hun weg naar succes. Twee weken geleden was het de beurt aan Neelie Kroes. Deze week spraken wij met Anna Nooshin!

‘Oempf, ik heb echt een verschrikkelijke jetlag. Ach ja, the show must go on.’ Met de carrière van Anna Nooshin gaat het duizelingwekkend hard. Jurylid van Holland’s Next Top Model, host bij RTL Boulevard, op avontuur in Expeditie Robinson, een lingerielijn bij Hunkemöller, het gezicht van haar eigen lifestyle magazine NSMBL.nl (Ensemble), front row bij de belangrijkste modeshows, schrijfster van de bestsellers On Top en On Life en al jaren super succesvol als social influencer op Instagram (240.000 volgers) en YouTube (81.000 subscribers). Goed. Anna Nooshin dus, dames en heren. Haar weg naar succes.

Ben jij bereid er écht voor je te gaan?

Op social media neemt ze haar volgers aan de hand van schitterende beelden mee in haar fabulous life. Haar feed bestaat voornamelijk uit prachtige selfies op exotische locaties en haar laatste aangeschafte (of gesponsorde?) kleding, accessoires en make-up. All Glitter and Glamour dus, maar achter de schermen wordt er vooral gebuffeld. Anna: ‘Succes is een kwestie van knokken en bereid zijn er écht voor te gaan. Als je graag genoeg wilt en er genoeg voor wilt laten, is alles mogelijk. Alle succesvolle mensen hebben dat gemeen, die hebben kneiterhard gewerkt om aan de top te komen. Er zullen een hoop momenten zijn waarop het gemakkelijker is om de handdoek in de ring te gooien. Dát zijn de momenten die bepalen of je uit het juiste hout gesneden bent. In essentie willen de meeste mensen niet al te hard werken en dat is prima. Maar verwacht dan ook geen gouden bergen.’

Een overbehaarde alien

Werken heeft bij Anna altijd op nummer één gestaan. Een mogelijke verklaring voor die onuitputtelijke drive vinden we in haar boek ‘On Top’, het (succes)verhaal van haar leven. De prachtige Anna mag nu dan aanbeden worden door haar duizenden volgers, vroeger was dat wel anders. Op haar zevende vluchtte ze samen met haar ouders om politieke redenen uit Iran en bracht ze een gedeelte van haar jeugd in asielzoekerscentra door. In On Top schrijft ze: ‘Opgroeien is al lastig genoeg, zeker als je uit een ander land komt, de taal niet spreekt en in mijn geval een kleine, mollige, overbehaarde donkere alien bent.’ Haar jeugd in de AZC’s (eens in de zoveel maanden waren ze gedwongen van AZC te wisselen) heeft ze nooit als traumatisch ervaren.

De basisschool daarentegen… Zo kwam ze eens vol trots op school met een nieuwe jurk. ‘We hadden een nieuwe lading kleding binnengekregen op het AZC en dit jurkje stond me fantastisch. Het was een mosgroen exemplaar met een bloemetjesprint. Ik voelde me echt een prinses’, zo valt te lezen. ‘Totdat Sanne, een van de populairste meisjes van de klas me op mijn rug tikte. “Mooi jurkje heb je aan”, zei ze. “Dank je wel”, wist ik verlegen uit te brengen. Van binnen glunderde ik. “Die is van mij geweest “, voegde ze eraan toe en ze draaide zich om en liep giechelend weg met haar vriendinnen. Ik weet nu, zo’n twintig jaar later, nog steeds hoe klein ik me toen voelde.’ Maar wie het laatst lacht, lacht het best. ‘Ik denk wel dat dit soort momenten in mijn prille leven mijn drang naar succes hebben versterkt.’

Te bazig voor een baas

Haar eerste succes boekte ze in 2011. Ze studeerde in dat jaar cum laude af aan de Universiteit van Amsterdam en met een master Nieuwe Media richtte ze NSMBL.nl op. ‘Ik wist mijn hele leven al dat ik wilde ondernemen. Ik had alleen geen idee wat ik dan precies zou willen doen. Als ik maar niet voor een baas hoefde te werken, daar ben ik zelf veel te bazig voor.’ Uiteindelijk kwam ze in contact met Slaven Mandic, een oude vriend uit het asielzoekerscentrum, die inmiddels de uitgeverij Wayne Parker Kent had opgericht. Samen bedachten ze NSMBL.nl, een van de eerste online lifestyle magazines van Nederland. Vijf jaar later trekt de site elke maand twee miljoen unieke bezoekers. ‘Een businessplan hadden we niet, ons starterskapitaal bedroeg welgeteld nul euro. NSMBL.nl is ontstaan op basis van intuïtie. Kenmerkend wel voor mijn carrière. Ik geloof er heel erg in dat je dromen kunt visualiseren. Niks is onbereikbaar. Als je maar graag genoeg wilt, is alles mogelijk.’

‘Mensen met dezelfde werkethiek zijn schaars’

In mei 2011 werd NSMBL gelanceerd en in november kon Anna haar eerste redacteur aannemen. ‘Of dat mijn eerste champagnemomentje was? Ik proost nooit op mijn successen. Voor iedere mijlpaal ben ik natuurlijk hartstikke dankbaar maar ik probeer er niet te lang bij stil te staan. Als iets is gelukt, is het tijd voor de volgende stap.’ Inmiddels geeft Anna leiding aan drie vaste krachten en een aantal freelancers. ‘Het baas zijn gaat me erg natuurlijk af. Ik ben altijd al behoorlijk bazig geweest. Zo regisseerde ik op school regelmatig mijn eigen toneelstukken. Dan trommelde ik de hele klas op, verdeelde de rollen en liep vervolgens iedereen te commanderen. Heerlijk. Ik deel graag de lakens uit. Lastiger vind ik het om geschikt personeel te vinden. Het is moeilijk om mensen te vinden die dezelfde werkethiek als ik hebben. Ik krijg een hoop mensen op gesprek die stiekem toch het liefst een fijne negen-tot-vijf-baan willen, zodat ze aan het eind van de werkdag de deur achter zich dicht kunnen trekken. Gelukkig is de basis bij NSMBL goed en werk ik nog steeds met het topteam waarmee ik in 2011 begon.’

Het merk Anna Nooshin

Anna vraagt én geeft 100 procent. ‘Met de juiste inzet behaal je altijd succes.’ Een theorie die in haar geval wel aardig lijkt te kloppen. Vorig jaar april stortte ze zich – bijna tegelijkertijd met het uitkomen van haar boek On Top – op haar eigen YouTube-kanaal, passend in de strategie om ook van haar eigen naam een merk te maken. Sindsdien geeft ze iedere dinsdag en vrijdag een kijkje in haar persoonlijke leven door middel van vlogs. ‘Naast Instagram is vloggen voor mij dé manier om mijn persoonlijkheid te laten zien. Wat ieder mens uniek maakt, is zijn of haar persoonlijke verhaal. Niemand kan op dat vlak met je concurreren. Voor mijn vlogs vlieg ik de hele wereld over, ik ben bijvoorbeeld net terug uit Costa Rica en Nicaragua en binnenkort vlieg ik naar Uganda en Aruba. De grootste misperceptie over het professioneel onderhouden van je social media accounts is dat het ‘gewoon even een leuke foto of video van jezelf plaatsen’ is. Het is heel veel werk. Je bent er dag en nacht mee bezig.’ Met de juiste inzet behaal je altijd succes, bewees ze ook nu weer. Een half jaar na de lancering van haar YouTube-kanaal ontving ze de Blogger Award voor ‘Best Vlogger’.

‘Visualiseer je dromen!’

Kent ze eigenlijk ook tegenslagen? ‘Mijn leven is voor een groot deel publiek domein, iets waar ik natuurlijk zelf voor gekozen heb. Maar als je in die spotlights staat, moet je wel constant blijven lachen en aardig doen tegen iedereen. Je kunt niet echt een off-day hebben want dan ben je al snel arrogant. Die contante druk is best pittig.’ Een haat-liefde verhouding met de schijnwerpers, want ze kan ook niet zonder. Dit jaar maakte ze de overstap naar televisie. ‘Samen met mijn manager Lenneke van Ingen had ik voor dit jaar drie tv-doelen opgesteld: in RTL Boulevard zitten als lifestyledeskundige, meedoen aan Expeditie Robinson en jurylid worden van Holland’s Next Top Model.’ Die succesvolle televisiecarrière: vink. Anna bedenkt wat ze wil en vervolgens lukt het haar ook gewoon. Mogen wij misschien het recept? ‘Probeer niet te denken in termen van obstakels, maar in mogelijkheden. Visualiseer je dromen! Als jij echt gelooft in je idee zullen anderen dat vroeg of laat ook doen.’ Haar volgende meesterzet? ‘Een eigen cosmeticalijn, een merchandiselijn en ik wil programma’s produceren. Ik ben nog lang niet On Top.’

anna_nooshin

 

Tekst: Sophie Verschoor
Beeld: Anna Timmer
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op TwitterFacebookInstagram en Pinterest!