Lamborghini Urus; de snelste en krachtigste SUV ter wereld

Lamborghini is zich aan het voorbereiden op de productiestart van zijn eerste echte SUV, de Urus. De Italiaanse fabriek in Sant’Agata Bolognese is hiervoor flink uitgebreid, honderden extra medewerkers zijn aangenomen. De Urus komt, naast de Aventador en Huracán, als derde productlijn van Lamborghini op de markt. Grootste concurrenten zijn de Bentley Bentayga en de Porsche Cayenne Turbo S. Bentley en Porsche behoren net zoals Lamborghini tot de Volkswagen Group, gaat deze interne concurrentie de groepsomzet parten spelen? Nee, de drie SUV’s hebben ieder hun eigen doelgroep.

Lamborghini heeft grote verwachtingen van het model en denkt er jaarlijks 3.500 van te kunnen verkopen. Past helemaal in de doelstelling van Lamborghini om de omzet in een paar jaar tijd te gaan verdubbelen.

Wijzigingen ten opzichte van het eerste concept

Al in 2012 kwam Lamborghini met een eerste concept van de Urus maar pas volgend jaar is hij leverbaar. Op dit moment wordt er druk getest met de Urus, z’n definitieve vorm wordt nog wat gemaskeerd onder camouflage tape, maar duidelijk is al wel dat het design uit 2012 gelukkig nagenoeg intact is gebleven.

De belangrijkste aanpassingen zijn gewijzigde luchtinlaten aan de voorkant, er zijn nu spiegels in plaats van camera’s gemonteerd en de deuren hebben nu ook deurhendels. Ook is de vorm van de motorkap en voorbumper wat gewijzigd waardoor de aanblik wat steviger, massiever is geworden. De wielen zijn wat kleiner gemaakt, 24-inch was ook wel erg groot. En uit praktisch oogpunt zitten er nu ook dakrails op.

Het uiterlijk

Het is Lamborghini gelukt om er een bijzonder aantrekkelijk gelijnde SUV van te maken. Het is het beeld van een oersterke, maar ook supersnelle krachtpatser De Urus wordt op hetzelfde platform gebouwd als de Audi Q7 en Bentley Bentayga. En om inderdaad de snelste SUV te zijn is er veel aan gedaan om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Dus veel carbon, aluminium en minder extreme luxe in de cabine.

De aandrijving

Om maar even de Bentley Bentayga en Porsche Cayenne Turbo S als meetlat te nemen; beiden leggen de sprint naar 100 km/h af in 4,1 seconden. En dat met een gewicht van ruim boven de 2.000 kg. Wat voor een motor te kiezen om deze snelheid te overtreffen? Lamborghini kiest bij de Urus voor het eerst in z’n bestaan voor een 4 liter V8 motor met dubbele turbo’s en een vermogen van 650 pk om de 4 wielen aan te drijven. Voldoende om de Bentayga (608 pk) en Cayenne (570 pk) achter zich te laten. Het is ook wel even wat anders dan de atmosferische 12-en 10 cilinders die we van Lamborghini gewend zijn. Lamborghini kiest voor de turbo’s omdat een SUV veel koppel nodig heeft.

Een plug-in-hybride staat trouwens wat later gepland.

De prijzen

Wel even een dingetje natuurlijk. Lamborghini geeft aan dat de Urus goedkoper wordt dan een Aventador of Huracán. Die laatste is er vanaf € 244.000. Stel dat de Urus € 240.000 gaat kosten, dan is dat minder dan een Bentley Bentayga (€ 286.000) en ongeveer gelijk aan een Porsche Cayenne Turbo S ( €237.000). Onze keuze zou dan al snel de Urus zijn; de aantrekkelijkste om te zien en daarbij de snelste en krachtigste SUV ever.

Zoals gezegd; er zijn nog geen (bewegende) beelden van de Urus in definitieve verschijningsvorm, wel hebben we een paar leuke filmpjes van Lamborghini voor je.

Aventador in Venetië

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!