Jaguar D-Type

De Jaguar D-Type uit de jaren 50 van de vorige eeuw gaat weer in productie! Jaguar Classic’s Engineering gaat de laatste 25 exemplaren bouwen. Hoe zit dat dan? In de jaren 50 was Jaguar van plan om 100 exemplaren van de D-Type te maken, maar in 1956 stopte de productie nadat er 75 stuks waren afgeleverd. Van wat nog in de magazijnen aan onderdelen lag werd een straatversie van de racer gemaakt onder de naam Jaguar XKSS.

Oude D-Type

Die oude D-Type was destijds een prachtige en supersnelle racer op basis van de C-Type maar met betere aerodynamica. De bedoeling van Jaguar was om met deze auto de 24 Uur van Le Mans te gaan winnen. En dat lukte; in 1955, 1956 en 1957 werden overwinningen voor Mike Hawthorn, Stirling Moss en John Fitch geboekt. De winnende auto van 1957 kun je overigens nu nog bekijken in het Louwman Museum in Wassenaar.

De D-Type was er in twee uitvoeringen, als “shortnose” (1955) of “longnose” (1956). Die laatste was het spectaculairst om te zien vooral door die grote vin op z’n rug.

De D-Types hadden in het begin een 3.4 liter zescilinder XK-motor, later werd een iets sterkere 3.8 liter leverbaar.

“Nieuwe” D-Type

Maar even serieus; de werkelijke reden dat er weer 25 exemplaren worden gebouwd door Jaguar is natuurlijk om z’n hoge prijs met dito winstmarge. Denk aan vanafprijzen van zo’n 1 miljoen pond (1,16 miljoen euro). Een D-Type uit 1955 werd in juli 2008 al geveild voor £2.201.500 pond, het is dus ook een uitstekende belegging.

De “Nieuwe” D-Types “shortnose” en “longnose” worden in Coventry, Engeland, helemaal met de hand gebouwd naar de specificaties uit jaren vijftig. Dus met dezelfde materialen, motor, carrosserie, inclusief leren stoelen, messing knoppen en hendels. Ze zijn nog niet allemaal verkocht, dus…

In dit filmpje zie je oude en nieuwe beelden van de Jaguar D-Type;

En dit is een uniek filmpje van de Jaguar D-Type in 1956 op het circuit van Le Mans met coureur Mike Hawthorne aan het stuur die onderweg commentaar geeft. Let op de voetgangers en het tegemoetkomende verkeer!

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!