In 7 stappen naar de perfecte pitch of presentatie

Kom er maar eens tussen in een debat of meningsvormende vergadering. De plannen en ideeën buitelen vaak over elkaar heen. Het ene plan is nauwelijks gepresenteerd of het wordt alweer naar de prullenbak verwezen en een andere proefballon is alweer opgelaten. Het overtuigend presenteren van een plan of pitch vergt meer dan alleen een goede inhoud én meer dan alleen een gelikte vorm. Argumentatie-expert Henri Raven geeft ons zeven ingrediënten voor spraakmakende proefballonnen en de perfecte pitch of presentatie.

1. Masseren

Een plan goed voor het voetlicht laten komen, is geen makkelijke zaak. Daarom is het verstandig al ruim voor je presentatie te beginnen met het inmasseren van het plan. Laat links en rechts eens een proefballonnetje op en kijk hoe de reacties hierop zijn (kijk bijvoorbeeld eens hoe politici de media gebruiken om hun plannen vast uit te proberen). Pas hier je plan zo nodig op aan. Bij de eigenlijke presentatie van je plannen is niemand dan nog echt verrast over de kant die jij op wilt en heb jij al in kunnen spelen op mogelijk kritische reacties.

2. Zorg voor een origineel thema

Om een plan ook echt te laten hangen bij iedereen, moet je de presentatie voorzien van een origineel thema. Kies voor een actuele of herkenbare setting en bed je pitch daarin in.

3. Zorg voor een emotioneel betrokken presentatie

Misschien wel het belangrijkste element van overtuigend pitchen: straal eerst en vooral uit dat jij er zelf in gelooft. Gebruik stem, houding, gebaren en oogcontact, betrek je publiek bij je presentatie en wees je pitch!

4. Zorg voor een duidelijk standpunt

Je belangrijkste inhoudelijke boodschap moet je duidelijk brengen, zorg daarom voor een standpunt-start: presenteer je boodschap in het begin en herhaal dit nogmaals aan het slot van je verhaal.

5. Zet de voordelen centraal

Jij mag je idee dan geweldig vinden, maar wat schiet je publiek ermee op? Schets de positieve kanten van je plan steeds als voordelen voor je publiek: what’s in it for them? Wat hebben zij eraan?

6. Prikkel en provoceer!

Je plan pakkend presenteren, betekent ook een beetje overdrijven. Durf je plan gerust wat vetter aan te zetten en maak gerust een paar opmerkingen waarvan het publiek denkt ‘Wat zegt ze nou?’. De plakfactor van je pitch wordt vaak bepaald door een ietwat provocerende stellingname. Het adagium ‘ook negatieve aandacht is aandacht’ pakt vaak positiever uit dan je denkt.

7. De sappige soundbite

Hoe wil je dat jouw plan straks verder besproken wordt in de organisatie? Hoe zorg je ervoor dat iedereen zich een zin of beeld direct herinnert als ze aan jouw presentatie terugdenken? Met de soundbite of een trefwoord dat blijft hangen en waaraan je je hele verhaal kunt ophangen. Denk dus goed na over de trefwoorden die je verbindt aan je kernboodschap.

Tekst: Henri Raven
Meer carrière-artikelen lezen? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS carrièrerubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!