Ik heb een incassobrief ontvangen, wat nu?

Miss Legal schrijft iedere twee weken een artikel voor de lezeressen van Lifestyle NWS vol met tips rondom juridische kwesties en empowerment! Vandaag: de incassobrief..Incassobureaus hebben we nodig. Zij incasseren openstaande vorderingen bij lakse wanbetalers, en daar zijn we blij mee. Maar wat als JIJ een incassobrief ontvangt? We hebben de volgende situaties voor je uiteengezet.

Situatie 1: Ohjaa! Helemaal vergeten!

Betaal zo snel mogelijk aan de crediteur/ schuldeiser zelf. Vergeten, dat kan nou eenmaal gebeuren. De zaak wordt vaak meteen gesloten zodra de betaling is voldaan. Vaak hoor je dan niets meer van het incassobureau, omdat zij van hun klant te horen krijgen dat de vordering bij hun is voldaan. Dat scheelt je rente en minimaal €40,00 euro aan incassokosten. Hoewel, een aantal bureaus zullen jou nog lang achtervolgen met de incassokosten. Het is dan aan jou om aan te geven dat je de openstaande factuur hebt betaald en daarom niets meer verschuldigd bent.

Situatie 2: Wat is dit?

Als je geen idee hebt waar het over gaat, kan je om bewijsstukken vragen. Het liefst natuurlijk bij de crediteur zelf, tenzij je verwezen wordt naar het incassobureau.

Stuur het incassobureau een e-mail voorzien van hun dossiernummer en het verzoek om jou 3 dingen aan te leveren:

  • kopie opdrachtbevestiging
  • kopie factuur
  • kopie aanmaning

Uit de opdrachtbevestiging moet blijken dat jij de bestelling hebt geplaatst. Op de factuur moet een betalingstermijn zijn vermeld. En in de aanmaning die daarna komt moet jou (als consument) een termijn zijn gegeven van 14 dagen om alsnog te betalen. In dezelfde aanmaning moeten de incassokosten staan die je na 14 dagen zal zijn verschuldigd.

Om de incassokosten af te dwingen voor de rechter, dient het incassobureau te bewijzen dat de consument de aanmaning heeft ontvangen.

Voor bedrijven geldt dat de incassokosten direct opeisbaar zijn na het verstrijken van een betalingstermijn. Ook interessant is deze link..

Als je tot de conclusie bent gekomen dat je de bestelling inderdaad hebt geplaatst, maar nooit bent herinnerd, kan je ook aan de crediteur zelf betalen. Indien het incassobureau achter je aan blijft zitten kan je ze aangeven dat je nooit een herinnering hebt ontvangen. De zaak moet hiermee gesloten zijn.

Situatie 3: Nee, ik ga niet betalen

Het kan zo zijn dat je werkelijk geen idee hebt waar het over gaat. Een voorbeeld hiervan is een spookfactuur. Laat ze in dit geval bewijzen dat jij de bestelling hebt geplaatst.

Mocht je het echt niet eens zijn met de incassoprocedure, kan je een bezwaar indienen bij het incassobureau. In het bezwaar onderbouw je je standpunt met relevante correspondentie waarom je niet gaat betalen. Bijvoorbeeld omdat een verkeerd product geleverd is.
Hierbij is het volgende belangrijk: Als je het product nog steeds hebt, zal je daar wel voor moeten betalen. Als je het terug hebt gezonden, stuur het incassobureau het bewijs van retourzending.

Dit is een voorbeeld van een geschil dat vaak voor de rechter komt. Schakel in dit geval altijd snel juridische hulp in.

Tips:

  • Communiceer bij voorkeur altijd met de crediteur zelf.
  • Communiceer bij voorkeur altijd per e-mail.
  • Vraag altijd om bewijsstukken.
  • Bouw een dossier

Als je twijfelt, schakel je Miss Legal in. En ook dan hebben we het dossier van je nodig.

Heb jij vragen of wil je meer informatie over een juridische kwestie? Kijk dan even op de website van Miss Legal

Volg jij Lifestyle NWS al op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest voor het laatste lifestyle nieuws?