webshop

Hoe krijg ik mijn geld terug van een webwinkel?

Miss Legal schrijft iedere twee weken een artikel voor de lezeressen van Lifestyle NWS vol met tips rondom juridische kwesties en empowerment! Vandaag: Hoe krijg ik mijn geld terug van een webwinkel? “Geld terugkrijgen van webshop is een hels karwei” kopte Metro onlangs. Uit onderzoek van de Consumentenbond is gebleken dat bijna de helft van de webshops in Nederland zich niet houdt aan de wettelijke regels rondom het vergoeden van retourzendingen.

Retourregels webwinkel

Op 1 juni 2014 is de nieuwe Consumentenwet in werking getreden. Hierin staat onder andere aangegeven dat de consument 14 dagen de tijd heeft om een pakket retour te zenden. Er hoeft hierbij geen reden op te worden gegeven voor het terugsturen, alleen de retourkosten komen voor rekening van de klant. De webwinkel dient vervolgens binnen 14 dagen het aankoopbedrag (inclusief de kosten voor verzending van de bestelling) terug te storten op de rekening van de klant.
Juist op dit punt gaat het in veel gevallen mis. Maar liefst 31% van de webwinkels betaalt (veel) later dan de vastgestelde twee weken. Ook maken bedrijven het klanten soms zo moeilijk mogelijk om een bestelling terug te sturen, door bijvoorbeeld een adres in China als retouradres op te geven (waardoor de kosten voor de klant oplopen) of door alleen een tegoedbon terug te geven.

Jouw consumentenrechten

Het blijkt dat veel consumenten niet op de hoogte zijn van hun rechten in een dergelijke situatie en daarom zetten we ze graag nog even voor je op een rijtje:

  • De webwinkel moet de consument die gebruik maakt van zijn herroepingsrecht binnen 14 dagen zijn geld terugbetalen;
  • De kosten voor dit retour zenden komen voor rekening van de consument, maar alleen indien dit vooraf duidelijk is aangegeven door de webwinkel;
  • De webwinkel moet het gehele bedrag dat de consument betaald heeft, dus inclusief eventuele bezorgkosten of andere bijkomende kosten, terugbetalen. Alleen het aankoopbedrag teruggeven mag dus niet;
  • De webwinkel moet met hetzelfde betaalmiddel terugbetalen als waarmee de consument betaald heeft. Er mag dus geen tegoedbon worden gegeven, als daarmee niet betaald is.

Tips van Miss Legal

Mocht de webwinkel waarbij je iets hebt gekocht, en waarnaar je iets retour hebt gestuurd, niet op tijd hebben terugbetaald, dan adviseren we je direct actie te ondernemen. Stuur allereerst een e-mail naar de webwinkel waarin je ze vriendelijk verzoekt om per direct te betalen. Mochten ze hier geen gehoor aan geven, dan kun je de zaak (wanneer de webwinkel is aangesloten bij Thuiswinkel.org of een brancheorganisatie) voorleggen aan de Geschillencommissie. Natuurlijk staan wij ook altijd voor je klaar om je hiermee te helpen.

Wat kan Miss Legal voor jou doen?

Miss Legal is een laagdrempelig juristenkantoor met 25 specialisaties voor ondernemers en particulieren. Je kan ons je vraag stellen voor een gratis five minute-advice of direct een offerte aanvragen. Laat ons weten waarmee we jou kunnen helpen.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!