Chevrolet Corvette 2019 ZR1

Chevrolet Corvette 2019 ZR1

Vanuit de USA rolt een kleine golf aan supercars onze kant op. De Viper ACR, Mustang 350R, Camaro ZL1 en niet te vergeten de Hennessey Venom F5. Het lijkt erop dat ze de hegemonie van de Europese powercars willen doorbreken. Of dat gaat lukken? We gaan het zien. 

De nieuwe Corvette ZR1 is de snelste Corvette ooit en de vierde uitvoering sinds de geboorte van het model in 1953. De vorige versie kwam 8 jaar geleden op de markt. En uiteraard is de nieuwe auto weer krachtiger en sneller dan z’n voorganger. Onder de lange motorkap van de Corvette ZR1 ligt nu een brullende en vlammen spuitende 6,2-liter V8, die dankzij een supercharger en dubbele brandstofinjectie 766 pk levert met daarbij een topsnelheid van 338 km/h. Z’n vier uitlaten laten een uniek, demonisch, motorgeluid horen, Chevrolet heeft daar alvast patent op aangevraagd. Luister maar es naar bijgaand filmpje. De sprintsnelheid naar de 100 km/h is nog niet bekend, maar in ieder geval onder de 3,6 seconden van z’n voorganger.

De nieuwe ZL1 werd afgelopen weekend, gek genoeg, in Dubai gepresenteerd. Het zal wel met de beoogde doelgroep te maken hebben, de zaal zat vol met olieboeren in klederdracht. 

Uiterlijk

De Chevrolet Corvette ZR1 is een erg opvallend extreme verschijning. Dat komt door de vele koolstofvezel elementen ,koelopeningen en de sideskirts. Net als de vorige ZR1, heeft ook de nieuwe uitvoering een dikke power bulge op de motorkap. Grappig is dat de motorkap niet over die power bulge heen gaat. Start je de motor, dan zie je die bobbel schudden. Een “shaker hood “noemen ze dat in de USA.

Je kunt de ZR1 met twee aerodynamica-pakketten bestellen. Met de Low Wing-variant is de auto sneller, met de High Wing-optie heb je meer downforce voor het betere rijgedrag. Wel krijg je dan die enorme achtervleugel op je auto gemonteerd en dat vinden wij qua design niet zo fraai.

Om de 19 inch velgen voor zitten speciale Michelin® Pilot® Super Sport P285/30ZR19 banden. De 20 inch velgen achter hebben standaard P335/25ZR20 banden. Deze Michelin Pilot Sport Cup 2-banden zijn noodzakelijk om de hoge snelheden en downforce krachten te kunnen handelen.

Van binnen

Het interieur heeft veel koolstofvezel elementen. De sportstoelen zijn met leder bekleed. In z’n algemeenheid kun je wel stellen dat het kwaliteitsniveau van materialen en afwerking achter blijft bij wat we in Europa van dit soort supercars gewend zijn. Maar goed, je koopt zo’n auto natuurlijk niet om z’n interieurdesign. Dat leidt alleen maar af van waar het hier echt om gaat; je hebt je volle aandacht nodig om het motorgeweld in de hand te houden.

Motor

Onder de motorkap van de Corvette ZR1 ligt een 6,2-liter V8 die 766 pk levert. Schakelen gaat met een handgeschakelde 7-bak of een 8-trapsautomaat met schakelflippers. Met een handgeschakelde versnellingsbak is wheelspin in de lagere versnellingen eigenlijk wel standaard.

Vanaf het voorjaar van 2018 rollen de eerste Corvette’s ZR1 de fabriek uit. Dan wordt ook de verkoopprijs vastgesteld. De vorige versie van de ZR1 kostte bij ons 8 jaar geleden al zo’n 200.000 euro af fabriek. Tel daar nog wat bij op en vergeet dan ook de Nederlandse belastingen niet.

https://youtu.be/qdt9JaalYcE

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!