BMW i8 Roadster

BMW was met de i8 Coupé in 2014 een van de eerste autofabrikanten die het aandurfden om een hybride sportwagen op de markt te brengen. En met succes, de BMW i8 Coupé is op dit moment de best verkochte hybride sportauto ter wereld. Het heeft even geduurd, maar nu is er ook de open uitvoering als i8 Roadster bijgekomen. Technisch gezien is ook de Coupé wat aangepast; er zit nu een batterij met een capaciteit van 11,6 kWh (was 7,1) in en de elektromotor is 12 pk sterker gemaakt. In totaal levert het systeemvermogen nu 374 pk (was 362 pk). De Coupé gaat hiermee van 0 naar 100 km/h in 4,4 seconden, de Roadster doet daar 0,2 seconden meer over.

Mooier en aantrekkelijker

Belangrijker is dat de actieradius van de auto, met alleen de elektromotor ingeschakeld, nu 53 km is. Gemiddeld is het brandstofverbruik 1 liter op 52,6 km voor de coupé en 1 op 47,6 voor de Roadster. De stoffen kap van de i8 Roadster is elektrisch bedienbaar en in 15 seconden te openen of te sluiten bij snelheden tot 50 km/h. De extra lichte 20 inch lichtmetalen wielen van de Roadster zitten er standaard op.

Vergeleken met de Coupé vinden wij bij Lifestyle NWS de nieuwe BMW i8 Roadster een mooiere en meer aantrekkelijke auto. Dat open dakje geeft de auto een extra sportieve uitstraling.

Het uiterlijk

De futuristische carrosserie van de BMW i8 Roadster is uiterst gestroomlijnd. Samen met de lichtgewicht constructie zorgt dat ervoor dat er flink snelheid kan worden gemaakt, zonder dat dit veel energie kost. Door het speciale design van de achterlichten kan de rijwind er doorheen stromen. Markante kenmerken zijn de indrukwekkende vleugeldeuren van licht carbon die comfortabel te openen zijn. De auto is opgebouwd uit 2 modules; een aluminium chassis en een ultralicht inzittendencompartiment van sterk carbon.

Het interieur

Het interieur van de i8 Roadster past naadloos bij het futuristische design van de buitenkant. De middenconsole is licht naar de bestuurder gebogen, en de bedieningselementen zijn zo geplaatst dat je ze eigenlijk blindelings kunt vinden. De sportstoelen zijn elektrisch verstelbaar en hebben een memory-functie. Achter de twee zitplaatsen bevinden zich vakken voor extra opbergruimte.

In het donker komt de LED-interieurverlichting mooi uit. Daarmee kunnen de contourlijnen van de portieren, het dashboard, de middenconsole en het stuur naar keuze en afwisselend worden verlicht in de kleuren blauw, geel en wit.

De BMW i8 Roadster heeft tal van assistentiesystemen aan boord om in alle rij-omstandigheden veilig te kunnen rijden. Het gaat zover dat bijvoorbeeld bij rijden in nat weer, om perfect remgedrag te garanderen, de remmen van tijd tot tijd gereinigd worden door de droogremfunctie.

De aandrijving

De BMW i8 Roadster heeft hybride aandrijving; een 1.5 liter 3 cilinder turbo met 231 pk gecombineerd met een elektromotor met 143 pk, in totaal dus 374 pk. Ruim voldoende voor een topsnelheid van 250 km/h en een sprint van 0 naar 100 km/h in 4,6 seconden. Prima cijfers voor een snelle sportwagen.

Het vermogen wordt middels een sequentiële automaat met 6 versnellingen en het Dynamische Tractie Controle (DTC) systeem over de 4 wielen verdeeld. Het intelligente energiemanagement systeem coördineert het samenspel tussen de elektromotor met de accu en de verbrandingsmotor, zodanig dat altijd maximale prestaties worden bereikt bij minimaal verbruik.

Met het standaard laadsnoer gekoppeld aan een gewoon stopcontact laad je de accu van de Roadster binnen een paar uur weer op. Het kan ook met de BMW i Wallbox. Onderweg geven de ChargeNow App en BMW i ConnectedDrive Services aan waar de dichtstbij zijnde openbare laadpalen staan. De accu wordt ook tijdens het remmen bijgeladen met de vrijkomende energie en rijd je niet 100% elektrisch, dan laadt de benzinemotor de accu ook op.

De prijs

In de loop van 2018 wordt de auto leverbaar. De vanafprijs van de BMW i8 Roadster is nog niet bekend gemaakt. De BMW i8 Coupé is er vanaf € 144.189.

 

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!