miljonair

5 manieren om miljonair te worden in loondienst

Je hoeft niet per se je eigen zaak te hebben om miljonair te worden. De BBC onderzocht dat je niet door talent of opleiding miljonair wordt. Kennelijk zijn achtergrond, karakter en ambitie doorslaggevend. Mensen die rijk worden door een bijzonder talent, bijvoorbeeld succesvolle sporters, hebben een lot uit de loterij.

Vijf opties op een rij

Succesvolle ondernemers worden miljonair; daar kan iedereen zich wel wat bij voorstellen. Aan de andere kant zijn zeker niet alle ondernemers succesvol. Wie nu bijvoorbeeld een webwinkel begint, moet wel een goede niche pakken om succesvol te kunnen zijn. Om rijk te worden in loondienst moet een list verzonnen worden. We zetten vijf opties op een rij.

1. CEO worden

Als je geen hardcore ondernemer bent – op je dertiende al een handeltje op school hebben – is het zekerder om rijk te worden in loondienst of in ieder geval daar de basis te leggen. Maar hoe doe je dat, rijk worden in loondienst? Ondernemen geeft risico’s. Veel zekerder is een hoog inkomen in loondienst. De verliezen zijn dan immers niet voor jou. Je kunt bijvoorbeeld CEO worden van een groot bedrijf. Je geeft dan wel wat uit aan een leuk fashionable outfits, een leuk optrekje, een mooie auto en wat vakanties, maar er blijft voldoende over om binnen een paar jaar miljonair te zijn. Een beetje CEO kan echter nog beter naar het buitenland uitwijken. Bijvoorbeeld naar Duitsland, want daar verdient een CEO van een DAX-bedrijf het dubbele van een Nederlandse collega.

2. Briljante verkoper

Niet iedereen kan CEO worden. Geen nood, er zijn meer methoden. Het meest op de CEO lijkt vaak de commercieel of verkoopdirecteur. Die heeft vaak het voordeel voor zijn resultaten nauwelijks de deur uit te hoeven. Ambitieuze, jonge verkopers doen het werk. De provisie, een percentage van de verkopen, is vaak wel voor de commercieel directeur. Een paar goede deals, bijvoorbeeld 2 procent provisie van enkele miljoenendeals, en je bent al flink op weg miljonair te worden. Naast de provisie zijn bonussen voor verkopers niet ongebruikelijk. Ook die kunnen flink helpen. Kortom: een goede babbel loont. Gelukkig kun je het leren …

3. Octrooi/licenties op jouw naam

Uitvinders die rijk zijn geworden, zijn er genoeg. Doe je uitvindingen terwijl je in loondienst bent, dan valt het auteursrecht echter automatisch de werkgever toe. Het goede nieuws is dat je in je arbeidsovereenkomst kunt laten opnemen dat het auteursrecht, en dus de eventuele royalties/licentiegelden, jou toekomen. Handig om daar bij je nieuwe werkgever tussen neus en lippen over te beginnen en het zo in je arbeidsovereenkomst te frommelen, terwijl je al allerlei briljante ideeën in je hoofd hebt. Dat is ook zekerheid én rijk worden.

4. De eigenaar uitkopen

Heb je het geluk bij een enigszins succesvol bedrijf te werken en de eigenaar heeft geen opvolger? Dan is het vooral een kwestie van een goede band opbouwen met je ouder wordende baas. Dit vergroot je kans om later het bedrijf over te nemen. Let op: maak het bedrijf voordat je eigenaar bent niet te succesvol. Anders komen er automatisch andere kapers op de kust. Bewaar de beste ideeën voor het moment dat je eigenaar bent.

5. Zorg voor hoge bonussen

Je moet er wel wat voor doen. En dan bedoelen we niet alleen goed presteren, maar ook op het juiste moment de juiste bonus afspreken. Vaak heb jij meer zicht op de ontwikkeling van de criteria waar een bonus van afhangt dan degene met wie je het afspreekt. Formuleer slim een criterium of criteria en een norm waarvan je weet dat die altijd wel gehaald wordt en: kassa. Wel erop focussen dat jouw ‘prestatie’ goed gepresenteerd wordt en onder de ogen komt van de juiste mensen.

Voor alles geldt echter wel het aloude adagium in de zakenwereld: word vriendjes met degene met wie je een deal kunt sluiten.

Tekst: Sipke Baarsma
Meer carrière-artikelen lezen? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS carrièrerubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!